کشف یک عنصر نادر مربوط به شکل‌گیری منظومه شمسی

این تیم شواهدی از کوریم را در یک سرامیک غیرمعمول به نام "Curious Marie" یافتند که از یک شهاب سنگ کربنی کشف شده است. Curious Marie ، حاوی مقدار بسیار کمی از اورانیوم بود.کوریوم (Curium) از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است که مخفف آن Cm بوده و عدد اتمی آن 96 است. این عنصر در سال 1944 کشف شد و به پاس زحمات دو شیمیدان برجسته، پیر و ماری کوری که پیشگامان و پایه و اساس نظریه رادیواکتیویته بودند، کوریم نام گرفت.

این یافته‌ها به بحث 35 ساله در مورد حضور احتمالی کوریم در اوایل تشکیل منظومه شمسی و نقش بسیار مهمی که این عنصر در ارزیابی مجدد مدل تکامل ستاره‌ای و سنتز عناصر در ستارگان بازی می‌کند، خاتمه می‌دهد.یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: کوریم یک عنصر دست نیافتنی و یکی از سنگین‌ترین عناصر شناخته شده است.

کوریم بر روی زمین تنها در آزمایشگاه‌ها یا به عنوان یک محصول جانبی از انفجارهای هسته‌ای تولید می‌شود.به گفته محققان این پژوهش، حضور احتمالی کوریم در اوایل تشکیل منظومه شمسی مدت‌های طولانی برای شیمیدانان کیهانی هیجان انگیز بوده چرا که آنها اغلب می‌توانند از عناصر رادیواکتیو به عنوان زمان سنج برای تعیین سن نسبی شهاب سنگ‌ها و سیارات استفاده کنند.

این تیم قادر به شناسایی یک نوع خاص از شهاب سنگ شدند که غنی از کلسیم و آلومینیوم بود.تیم تحقیقاتی با استفاده از این نمونه قادر به محاسبه مقدار کوریم در اوایل تشکیل منظومه شمسی و مقایسه آن با مقدار دیگر عناصر مانند ید -129 و پلوتونیوم- 244 بودند.

به گزارش ایسنا، محققان با بررسی این نمونه‌ها دریافتند که تمام این ایزوتوپ‌ها توسط یک فرآیند واحد در ستارگان پدید آمده‌اند.