خودکفایی کشور در بحث ساختمان نفت با تکیه بر توانمندی های داخلی

صنعت نفت، ویترینی از توانمندی های مختلف مهندسی کشور است. چه آنکه به دلیل گستردگی زمینه های فعالیت و نقش بی بدیل آن در اقتصاد ایران، کمتر رشته فنی و مهندسی را می توان یافت که در این صنعت به کار گرفته نشده است.

هرچند در سال های گذشته، صنعت نفت با تحریم های شدیدی در تمام جنبه ها مواجه بوده، اما توان علمی و دانشگاهی کشور، با عزمی مثال زدنی، مانع از توقف فعالیت های این صنعت به ویژه در عرصه فنی و ساختمانی شده است. تا آنجا که می توان مدعی شد، بخشی از تحریم های صورت گرفته، رشد و توسعه توان علمی و مهندسی کشور در این عرصه را به همراه داشته است.

دکتر علیرضا دانشوران، مدیر واحد پژوهش و توسعه فناوری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به فعالیت های این شرکت، به خبرنگار سیناپرس می گوید: «شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، وظیفه اجرای طرح های زیربنایی و توسعه ای همچون احداث پالایشگاه ها، مخازن ذخیره سازی و خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده ها را بر عهده دارد و در سال های اخیر کوشیده تا با تقویت ساختار مهندسی و اجرایی خود و با اتکا به توانمندی های داخل کشور، طرح های زیربنایی مهمی را به اجرا و بهره برداری برساند.»

صنعت نفت با تحریم های شدیدی در تمام جنبه ها مواجه بوده، اما توان علمی و دانشگاهی کشور، با عزمی مثال زدنی، مانع از توقف فعالیت های این صنعت به ویژه در عرصه فنی و ساختمانی شده است.

اما بهره برداری از توانمندی های داخلی برای اجرای پروژه های زیربنایی در صنعت نفت، به چه ترتیب میسر است؟ سوالی که دانشوران به آن اینگونه پاسخ می دهد: «تمام نیازهای پژوهشی شرکت به مجموعه های دانشگاهی، پژوهشی و شرکت های معتبر دانش بنیانی که در این زمینه وجود دارند، منعکس می شود و در حقیقت این مراکز، انجام دهنده طرح های پژوهشی مصوب شرکت هستند.»

مدیر واحد پژوهش و توسعه فناوری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، شماری از پروژه های پژوهشی این شرکت را که با تکیه به توانمندی های متخصصان و پژوهشگران ایرانی به اتمام رسیده شامل مواردی چون: بررسی امکان استفاده از کک نفتی به عنوان سوخت جایگزین در کارخانجات سیمان، فرآیند ایزومریزاسیون پارافین خطی سبک جهت ارتقای عدد اکتان بنزین، امکان سنجی و بررسی فنی – اقتصادی فرآیند DMC برای تصفیه نفت خام آسیای میانه و بررسی امکان استفاده از کاتالیست های مستعمل RFCC در صنایع سیمان پرتلند مخلوط، عنوان و تاکید می کند: «علاوه بر طرح های پژوهشی یادشده، در طول سالیان گذشته همواره از پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی حمایت های مادی و معنوی کرده و در حال حاضر هم آماده همکاری با دانشجویان علاقه مند به انجام طرح های پژوهشی مرتبط با شرح کار شرکت هستیم.»

با وجود موفقیت های به دست آمده، هنوز هم تا دستیابی به شکوفایی کامل، راهی دراز در پیش است و این امر، با سرمایه گذاری بیش از پیش کشور در بحث پژوهش و ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه ممکن خواهد بود. نکته ای که مدیر واحد پژوهش و توسعه فناوری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران هم به آن اشاره می کند: «از لحاظ توانمندی کشور در حوزه ساختمان و نصب در عرصه صنایع پایین دستی نفت، می توان مدعی شد که پیشرفت های قابل قبولی در بحث ساختمان و نصب رخ داده است و از این منظر، تقریبا کشور در مرحله خودکفایی قرار دارد. در خصوص طراحی و مهندسی و توانمندسازی ساخت تجهیزات هم برنامه های مدون و جامع تدوین شده و پیگیری قابل قبولی از سوی مسوولان امر در جریان است که امیدواریم در این عرصه نیز به زودی شاهد شکوفایی توانمندی های موجود باشیم.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا