دو سوم جهان تا سال 2075 غیرقابل زیست خواهد شد

 معصومه ابتکار در سومین همایش ملی حقوق محیط زیست، با اشاره به اینکه موضوع تغییرات اقلیم و گرمایش زمین یک تهدید جدی برای جامعه جهانی است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، ابراز امیدواری کرد: ایران نیز همگام با سایر کشورهای دنیا، برنامه خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را با موفقیت به انجام برساند.

حقوق محیط زیست مسبب امنیت و عدالت زیست محیطی است
وی با بیان اینکه عدالت زیست محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: حقوق محیط زیست مسبب امنیت و عدالت زیست محیطی است.معاون رئیس جمهوری افزود: رئیس جمهوری که حقوقدان هم هست بسیار علاقمند و پیگیر موضوع محیط زیست است و محیط زیست همواره در برنامه ها و سیاست گذاری ها مورد توجه دولت یازدهم بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سالجاری توفیق بسیار بزرگی برای ما حاصل شد و آذرماه سالجاری، سیاست های کلی نظام در موضوع محیط زیست توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که پشتوانه و دلگرمی بزرگ برای دوستداران طبیعت و محیط زیست بود، البته مسئولیت بزرگی هم در پی خواهد داشت زیرا حجت را تمام کرد و دستور کاری برای تمام قوا و نهادها و آحاد مردم شد.
وی افزود: در همین سال شاهد دو رخداد مهم جهانی برای محیط زیست هستیم، نخست تدوین سیاست های توسعه پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل و ابلاغ محورهای 17گانه توسعه پایدار و برنامه توسعه پایدار تا سال 2030 و دیگری اجلاس پاریس که نمایندگان 195 کشور جهان برای تصمیم گیری در خصوص اقدام مشترک برای مقابله با تشدید انتشار گازهای گلخانه ای و تغییر اقلیم گرد هم آمدند.

آموزش، فرهنگ سازی و اصلاح رویه ها و قوانین زمینه ساز پیشگیری از وقوع جرم
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع جرم، گفت: این امر از طریق آموزش، فرهنگ سازی و اصلاح رویه ها و قوانین محقق خواهد شد.
وی افزود: در همین زمینه دولت تلاش کرد با بازنگری قوانین و از طریق همکاری با مجلس در این زمینه ورود کند و در همین راستا چهار لایحه مهم حفاظت از خاک، حفاظت از تالاب ها، هوای پاک و ارزیابی به مجلس ارائه شد که متاسفانه تاکنون در مجلس به تصویب نرسیده است.
ابتکار ابراز امیداری کرد: همت مجلس آینده منجر به تسریع روند تصویب این چهار لایحه زیست محیطی شود.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه یکی از بیانات و تاکیدات مهم رهبر انقلاب، همچنین برنامه های دولت یازهم، توسعه مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت های مردمی برای حفظ محیط زیست است، اظهار کرد: توسعه تشکل ها از طریق ایجاد فضای مناسب برای مشارکت، فعالیت و حضور آن ها حتی در تصمیم سازی ها به عنوان دیده بان و رصد کننده فعالیت ها و اقدامات یکی از اقدامات در راستای آموزش و فرهنگ سازی محیط زیستی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به همکاری های صورت گرفته با دستگاه ها و نهادهای مسئول در این حوزه همچون وزارتخانه های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اشاره کرد و افزود: اضافه شدن درس انسان و محیط زیست در کنار 11 پایه تحصیلی و بسیاری دیگر از اقدامات سازنده از جمله اثرات همین همکاری های مثبت است.
وی از رسانه ملی به عنوان یکی دیگر از نهادهای متولی و تاثیرگذار در امر فرهنگ سازی و آموزش نام برد و گفت: همکاری های زیادی شکل گرفته است اما همچنان توقع داریم این همکاری ها در سطح بسیار وسیع تری ادامه پیدا کند.

 آمادگی سازمان محیط زیست برای ایفای نقش پایلوت در نظام سلامت اداری
رئیس سازمان محیط زیست ضمن تاکید بر اهمیت موضوع سلامت اداری در این سازمان به عنوان یک دستگاه حاکمیتی برخوردار از وظایف سنگین، تصریح کرد: در همین راستا، همکاری بسیار خوبی با دستگاه های مرتبط از جمله سازمان بازرسی کل کشور شکل گرفته است.
وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست و سلامت اداری از فرآیندهای نظارتی استقبال می کنیم و آمادگی داریم که به عنوان دستگاه نمونه و پایلوت برای نظام سلامت اداری عمل کنیم.

همکاری خوب قوه قضاییه در مقابله با زمین خواری
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از برنامه های تاثیرگذار این سازمان را مقابله با جرایم دانست و افزود: به طور ویژه می توان از مقابله با زمین خواری به ویژه در مناطق تحت مدیریت سازمان نام برد که در همین راستا تدوین برنامه مدیریت مناطق تلاش کردیم تا از وقوع مجدد چنین جرایمی جلوگیری کنیم، البته دادگاه ها و قضات همکاری بسیار خوبی در موضوع مقابله با زمین خواری داشتند که شایسته تقدیر است.
معاون رئیس جمهوری اشاره ای هم به مصوبه شورای عالی محیط زیست مبنی بر افزایش جرایم مرتبط با شکار و صید داشت و اظهار کرد: برخورد جدی با متخلفان و ناامن کردن فضا برای آنها از اولویت های مهم سازمان حفاظت محیط زیست است که البته در این زمینه مشکلات متعددی از جمله حجم وسیع سلاح غیرمجاز در دست مردم و رواج فرهنگ غلط شکار نیز وجود دارد.
ابتکار اشاره ای هم به بحث هوشمندسازی نظارت و پایش، همچنین ارتقا و تقویت وضعیت محیط بانان به عنوان ضابطان قضایی داشت.

نقش تالاب ها در مقابله با گرد و غبار
وی ضمن مرور نقش و خدمات ارزشمند تالاب ها، گفت: به طور نمونه یکی از خدمات ارزشمند تالاب ها موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار است.
معاون رئیس جمهور مقابله با برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، همچنین مقابله با چاه های غیرمجاز به ویژه در اطراف تالاب ها را یکی دیگر از اقدامات مورد پیگیری اعلام کرد و افزود: به طور نمونه برای نشان دادن تاثیر منفی عدم نظارت و غفلت در برخورد با چنین جرایمی می توان به وضعیت تالاب جازموریان اشاره کرد.

حفر 35 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در حومه تالاب جازموریان
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موقعیت جغرافیایی تالاب جازموریان و قرار گرفتن آن بین اقلیم کرمان و سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در سال هایی نه چندان دور و حدود یک دهه قبل، تالاب جازموریان یکی از مهمترین کانون ها و منابع تامین علوفه دامی ایران بوده است در حالی که اکنون و پس از خشک شدن، به یکی از بزرگترین کانون های تولید گرد و غبار در کشور تبدیل شده است و حدود 25 درصد گرد و غبار داخلی کشور از این کانون ایجاد می شود.
ابتکار با طرح این پرسش که آیا حفر 35 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در حومه تالاب جازموریان برای گسترش کشاورزی و کاشت هندوانه و صادارت آن که منجر به خشک شدن تالاب جازموریان و ایجاد کانون بزرگ داخلی گرد و غبار شده است، اقدامی درست بود، گفت: قطعا کشور به کشاورزی هم نیاز دارد اما کشاورزی پایدار و صحیح که منجر به خشک شدن تالاب یا به قیمت نابودی طبیعت نباشد.

قرار گرفتن قاچاق حیات وحش و چوب در رتبه چهارم قاچاق دنیا
وی با بیان اینکه قاچاق حیات وحش، اجزای حیات وحش و چوب رتبه چهارم قاچاق در دنیا را دارد، اظهار کرد: البته متاسفانه در ایران شاهد قاچاق پرندگان شکاری هم هستیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با ابراز علاقمندی به گسترش همکاری بین المللی در زمینه محیط زیست، گفت: قصد داریم با موافقت قوه قضائیه، این همایش را به صورت بین المللی برگزار کنیم تا با سایر کشورها و فرهنگ ها و ادیان نیز در این زمینه تبادل نظر و تجربیات داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا