برای موفق شدن با خودتان مهربانتر باشید

با این حال، "اما اسپالا"، محقق دانشگاه استنفورد، مدعی است این خوشحالی و خوشبختی است که منجر به موفقیت می‌شود و نه بر عکس.

این دانشمند پس از مطالعه بر روی محیط‌های دارای پتانسیل بالای موفقیت مانند دانشگاه‌های ییل، استنفورد و دره سیلیکون متوجه بهای گزافی شد که افراد برای رسیدن به موفقیت می‌پردازند.

به گفته این محقق، افراد حاضر در این محیط‌ها خوشحالی را به تعویق می‌اندازند زیرا معتقدند زمانی که به موفقیت‌های شغلی موردنظرشان برسند، طعم خوشبختی و خوشحالی را خواهند چشید.

اسپالا در تحقیقاتش شواهدی یافت مبنی بر این که چنانچه افراد در درجه اول به سلامتی خود بها دهند، عملکرد بهتری در شغل‌شان خواهند داشت و این که اگر آن‌ها خوشحالی‌ را در اولویت نخست قرار دهند، دارای بازدهی بهتر، خلاقیت بیشتر، انعطاف‌پذیری بیشتر، انرژی بالاتر و همچنین تاثیر بیشتر خواهند بود.

به گفته اسپالا، کلید این موضوع آن است که افراد با خود مهربان‌تر باشند. تحقیقات نشان می‌دهد انتقاد از خود اساسا دارای جنبه‌های منفی است اما چنانچه فردی با خود حس همدردی داشته باشد و با خود همراه با درک و مهربانی برخورد کند، این امر منجر به انعطاف‌پذیری بیشتر، بهره‌وری و همچنین سلامتی بیشتر وی خواهد شد.

باید تلاشی قاطع را برای استراحت و هضم غذا صرف کرد تا سلامتی فرد بازیابی شود و این امر موجب شادی و موفق‌بودن وی در درازمدت خواهد شد.

اسپالا در کتاب جدید خود به نام The Happiness Track چهار روش را برای ارتقای مهربان‌تر بودن افراد با خودشان ارائه داده است:

1- در زمان‌های ناکامی یا مشکل، با خود صحبت کردن به افراد کمک می‌کند حس ناکامی را با حس همدردی با خود جایگزین کنند. به طور مثال، به جای گفتن جمله‌ای مانند " من چه قدر کودن هستم" می‌توانند بگویند " من فقط یک لحظه حواسم پرت شد، همین".

2- زمانی که عواطف و هیجانات به فرد فشار می‌آورند، وی باید درست مانند زمانی که برای یک دوست نامه می‌نویسند، برای خود نامه‌ای بنویسد. این موضوع شاید در درجه اول عجیب به نظر برسد، اما کلمات تسکین‌دهنده‌ به او کمک می‌کنند اوضاع را عادی تر و نه وخیم‌تر کند.

3-یک عبارت حاوی همدردی با خود داشته باشید. افراد باید از عبارتی استفاده کنند که بتوانند در موقعیت‌های چالش‌برانگیز از آن استفاده کنند بنابراین فرد خواهد توانست با این موقعیت‌ها برخورد کند.

4-فهرستی از قدردانی روزانه بنویسید. افراد باید برای خود هر روز پنج مورد را بنویسند که نسبت به آن‌ها احساس قدرشناسی دارند یا این که از موفق‌شدن در آن زمینه‌ها به خود می‌بالند. این موضوع شاید بیش از حد ساده‌انگارانه به نظر برسد اما تمرین بسیار کوتاهی است که نتایج ماندگار و قدرتمندی تولید می‌کند.

اسپالا در تحقیقات خود دریافت فرهنگ‌های غربی ظاهرا عواطف بسیار شدید را با موفقیت یکی می‌دانند در حالی در فرهنگ شرق موفقیت با عواطف دارای شدت پایین مرتبط است.

وی گفت: به نظر می‌رسد ما اغلب به واکنش استرسی برای انجام کارها تکیه می‌کنیم. آدرنالین و کافئین به ما کمک می‌کنند بین دو جنبه عواطف شدید تغییر وضعیت دهیم. افراد در فرهنگ غرب معتقدند اضطراب، عصبانیت و هیجان برای دستیبابی به موفقیت لازم هستند این در حالی است که هیجان در درازمدت، سیستم بدن را مختل کرده و استرس مزمن نیز ایمنی بدن، حافظه و میزان توجه افراد را با مشکل مواجه می‌سازد.

به عبارت دیگر، عواطف دارای شدت بالا چه در شکل منفی مانند اضطراب چه در شکل مثبت مانند هیجان موجب خستگی مفرط فرد می‌شوند.

اسپالا توصیه می‌کند باید تلاشی قاطع را برای استراحت و هضم غذا صرف کرد تا سلامتی فرد بازیابی شود و این امر موجب شادی و موفق‌بودن وی در درازمدت خواهد شد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا