نخستین دوره مسابقه ماهواره غیرحرفه ای با نام مکعب ایرانی برگزار می شود

به گزارش مرکز روابط عمومی سازمان فضایی ایران، این مسابقه بین دانشجویان با گرایش های متفاوت و به صورت سراسری اواسط سال آینده برگزار خواهد شد.
مسابقه مکعب ایرانی با هدف ترویج فناوری فضایی، آموزش کار گروهی در بین دانشجویان با گرایش های متفاوت، آشنایی عملی با اصول طراحی مهندسی و مهندسی سیستم و ایجاد بستری هدفمند برای خلاقیت و نوآوری دانشجویان و طرح ایده های نو در بخش فناوری فضایی برگزارمی شود.
مسابقه در6 مرحله انجام خواهد شد که همه دانشگاه های فنی کشور می توانند در آن شرکت کنند.
سازمان فضایی ایران در همه مراحل برگزاری این مسابقه تیم های دانشجویی را حمایت می کند و در صورت تصویب پیشنهاد ایران در شورای اپسکو، تیم های برتر به رقابت های منطقه ای راه خواهند یافت.
علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت SPCS.ISA.IR مراجعه کنند یا با شماره تلفن 22029977 – 021 تماس بگیرند.
جذب نیروهای متخصص و علاقمند برای ورود به عرصه تحقیقات فضایی، ایجاد بسته مناسب تمرین عملی دانشجویان در زمینه های فضایی، شناسایی استعداد های علمی و فنی در زمینه های فضایی و کمک به رشد آنها و ترویج فناوری فضایی و کاربردهای آن در اقشار مختلف جامعه از اهداف ذکر شده برای این مسابقه است.
مسابقه ماهواره غیرحرفه ای را نخستین بار دانشگاه واشنگتن در سال 2007 برگزار کرد. در این مسابقه که در کلاس نانو برگزار می شد، چهار دانشگاه به رقابت پرداختند و هدف این بود که ماهواره نیمه کاملی با همه تجهیزات رایج ساخته و در درون این ماهواره، ماهواره کوچکتری قرار داده شود. 
ماهواره ها باید در فضا از هم جدا شوند و پس از مدتی تیم هدایت زمینی باید عملیات الحاق مجدد (Docking) این دو ماهواره را در فضا به انجام برساند.
ماهواره ساخته شده توسط خود دانشگاه واشنگتن در این رقابت دارای ابعاد 10*10*17 سانتیمتر بود و ماهواره کوچکتر نیز به نام Bandit (سارق) قادر بود از ماهواره اصلی جدا شود و با آن از طریق ارتباط رادیویی در تماس باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا