اندازه گیری قند خون از روی پوست با جوهرهای زیستی

احتمالا تاکنون درباره قلم هایی که دارای جوهر رسانا هستند چیزهایی شنیده اید. این ابزار جدید به کاربر امکان آن را می دهد تا مدارهای مختلفی بر روی موادی نظیر کاغذ ترسیم نماید. اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو یک گام فراتر گذاشته و جوهر زیستی تولید کرده اند که با استفاده از آن می توان حسگرهای  مختلف را بر روی سطوح گوناگون نظیر پوست دست یا حتی برگ درختان ترسیم کرد حال آنکه این کار توسط قلم های معمولی قابل انجام است.

این جوهر به راحتی در قسمت ذخیره گاه قلم بارگیری شده و به راحتی نیز به کار گرفته می شود.

اساسا این فناوری جدید برای کمک به بیماران دیابتی ارایه شده که بتوانند سطح قند خون را تنها با ترسیم علایمی بر روی پوست متوجه شوند.

آنزیم های به خصوصی در هر یک از انواع این جوهرها به کار گرفته می شود که این امر به نوع ماده شیمیایی مورد نمظر جهت تشخیص بستگی دارد.

گلیکول پلی اتیلن از جمله موادی است که به عنوان عامل چسبنده به کار گرفته می شود. همچنین پودر گرافیت برای ایجاد خاصیت رسانش الکتریکی، chitosan که موجب چسبیدن جوهر به سطح می شود و xylitol که آنزیم ها را پایدار نگاه می دارد. این ترکیب جالب توجه هیچ خطری برای سلامت پوست نداشته و برای مدتی بر روی آن قابل رؤیت است و سپس از بین می رود.

درحالی که می توان از این فناوری جدید برای تشخیص گلوکوز در زیر پوست و همچنین میزان و ترکیبات آلاینده بر روی برگ درختان استفاده کرد، دانشمندان تلاش می کنند تا از آن جهت تشخیص مواد انفجاری در میادین جنگ، بررسی گازهای سمی و حتی ابزاری کاربردی در تلفن های همراه هوشمند برای کنترل هر چه بهتر سطح سلامتی افراد هم استفاده کنند.