استفاده هوشمندانه از میکروب ها برای تصفیه آبهای آلوده

فناوری جدیدی که توسط گروهی از مهندسان دانشگاه کلورادو ارایه شده این امیدواری را ایجاد کرده که تصفیه آب های آلوده به روشی اقتصادی و ساده صورت گیرد. آب های آلوده برجای مانده از تأسیسات گاز و نفت مملو از ذرات آلاینده ارگانیکی هستند که می تواند تهدیدی بالقوه برای محیط زیست باشد.

این تکنیک جدید شامل استفاده از باتری است که نیروی لازم برای عملکرد آن توسط باکتری ها تأمین می شود و نکته جالب توجه این است که انرژی بیشتری نسبت به انرژی مصرف شده تولید می شود.

همچون نفت و گاز طبیعی، ذرات آلاینده موجود در پساب ها حاوی هیدروکربن های سرشار از انرژی است که می توان از آنها به بهترین شیوه ممکن استفاده کرد.

طی فرآیند استفاده از این ذرات آلاینده، میکروب ها با هدف آزادسازی انرژی نهفته در این ذرات آلاینده به کار گرفته می شوند و در نتیجه جریان الکتریکی تولید می شود که در ادامه جهت فعال سازی فرآیند نمک زدایی از آب مورد استفاده قرار می گیرد.

درحقیقت انرژی تولید شده توسط این میکروب ها برای خلق باتری ویژه ای مورد استفاده قرار می گیرد که منبع تأمین کننده انرژی مورد نیاز برای پیشبرد فرآیند نمک زدایی پساب هاست.

ژیانگ جیسن از محققان دانشگاه کلورادو که در این پروژه حضور دارد می گوید: زیبایی خاص این نوآوری در این است که دو چالش مختلف به طور همزمان در یک سیستم جدید برطرف می شود: نمک زدایی از پساب ها و عدم نیاز به صرف انرژی اضافی.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا