کالیفرنیا و سوریه گرفتار بدترین خشکسالی ها

دانشمندان با استناد به مشاهدات ماهواره ای به این نتیجه رسیده اند که این دو منطقه از جهان به واسطه تغییرات مخرب جوی گرفتار خشکسالی های شدیدی شده اند که می توان آن را بدترین مورد در تاریخ این دو منطقه به شمار آورد.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا داده های مربوط به اوضاع جوی سوریه از سال 1931 را مورد بررسی قرار داده و متوجه شده اند که این کشور به دلیل بارش های بسیار برف و باران – که برای توسعه کشاورزی از اهمیت حیاتی برخوردار است- و همچنین افزایش دما، گرفتار سخت ترین خشکسالی تاریخ خود شده است.

افزایش بی سابقه دما در این منطقه موجب شده تا خاک حاصلخیز کشاورزی بسیار سریع تر از روند عادی داغ شده و رطوبت خود را از دست دهد.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا بر این باورند که اقدامات مخرب انسانی که به برهم خوردن تعادل زیست محیطی منجر شده اصلی ترین عامل شکل گیری چنین خشکسالی مخربی به شمار می آید.

به گفته آنها چالش های پیش روی صنعت کشاورزی سوریه در حد فاصل سال های 2006 تا 2009 گرچه با بارش های قابل توجهی همراه شد اما به جهت برهم خوردن تعادل زیست محیطی با شکل گیری قارچ های مخرب و در نهایت از بین رفتن محصولات کشاورزی نظیر گندم همراه شده است.

به گفته دانشمندان برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی در تشدید این شرایط نقش مهمی داشته است.

دانشمندان این دانشگاه به خشکسالی شدید کالیفرنیا در آن سوی دنیا نیز اشاره می کنند که بر اساس مدل های آب و هوایی یکی از سخت ترین خشکسالی های خود را سپری می کند.

آنها به این واقعیت اشاره می کنند که بارش های ناچیز موجب وارد آمدن خسارات جدی به محصولات کشاورزی این منطقه از جهان شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا