نگاهی به هامبورگ ، قطب رسانه ای کشور آلمان

بر اساس آمارهای بین المللی  شهر هامبورگ به عنوان دومین شهر بزرگ آلمان و ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا شناخته شده و نقشی کلیدی در حمل و نقل آلمان و قاره اروپا ایفا می کند. در حقیقت بندرگاه بزرگ و تجاری ، قلب شهر هامبورگ به حساب می آید .  این شهر دارای مراکز علمی و پژوهشی بسیار معتبر محسوب شده و دانشگاه ها و مراکز آکادمیک آن از اعتباری جهانی برخوردار هستند. 

این شهر دارای مراکز علمی و پژوهشی بسیار معتبری بوده و دانشگاه ها و مراکز آکادمیک آن از اعتباری جهانی برخوردار هستند.  هامبورگ همچنین  به عنوان یکی از مهمترین قطب های رسانه ای کشور آلمان محسوب شده و  نیمی از رسانه های گروهی از جمله روزنامه ها و مجلات این کشور ریشه در شهر هامبورگ دارند.

در طول تاریخ همواره  هامبورگ هم از نظر بازرگانی و هم از لحاظ سیاسی شهری بین المللی به حساب می آمده است و در شمال آلمان به عنوان مرکز مهم بازرگانی و فرهنگی شناخته می شود.

رودخانه البه  (Elbe) و دریاچه آلستر (Alster)  در مرکز شهر هامبورگ قرار داشته و این شهر در کنار شهرهای بروکسل و لندن به عنوان یکی از ثروتمندترین شهرهای اروپایی نیز شناخته شده است.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که هامبورگ به عنوان یکی از مهمترین قطب های رسانه ای کشور آلمان محسوب شده و نیمی از رسانه های گروهی از جمله روزنامه ها و مجلات این کشور ریشه در شهر هامبورگ دارند.  در ضمن این شهر پس از سیاتل  در  ایالات متحده آمریکا و تولوز  در  فرانسه ؛ یکی از مهمترین مراکز پزوهشی در  صنعت  هوا فضا در سراسر جهان محسوب می شود.

شهر هامبورگ دارای 33 کتابخانه بزرگ عمومی است و هفده دانشگاه بزرگ  در این شهر وجود دارند که بر اساس امارهای رسمی ، بیش از 70 هزار دانشجو از سراسر جهان در این دانشگاه ها به تحصیل مشغول هستند. مهمترین دانشگاه های این شهر عبارتند از : دانشگاه هامبورگ، دانشکده و مرکز پزشکی اپندورف ، دانشگاه تئاتر و موسیقی ، دانشگاه علوم کاربردی و دانشگاه تکنولوژی هامبورگ.

گفتنی است در این شهر تعداد بسیار زیادی کالج ها و دانشکده های خصوصی و دولتی کوچک نیز وجود داشته که از معروف ترین آن ها می توان به دانشگاه هلموت اشمیت اشاره کرد.

از مهمترین موزه ها و مراکز پژوهشی این شهر نیز می توان به موزه هنر و صنایع دستی ، موزه هنر کونست هال ، یا Glockengießerwall ، موزه دایچتوهالن Deichtorhallen ، موزه هامبورگ ، موزه تاریخ BallinStadt Auswanderwelt  ، موزه  بین المللی دریائی و …. اشاره کرد.

سابقه زمینه بازرگانی این شهر در معماری آن نیز منعکس شده است. تنها کاخ شهر هامبورگ تالار شهر است که مجلس شورا  و مجلس سنا است . جدای از این بیش از یک چهارم شهر هنوز خانه های گرا نقیمت و ویلاهای زیبا را در بر دارد. این خانه ها در حقیقت خانه های بازرگانان و ناخداهای این شهر بوده است که با گیاهان تزئینی پوشیده شده اند.

بسیاری از بخش های شهر و بندرگاه آن در طی جنگ جهانی دوم ویران شد ، دها هزار نفر کشته شدند و میلیون ها نفر بی خانمان گشتند اما بسیاری از بخش های تاریخی و ارزش های باستانی این شهر باقی مانده و جاذبه های بسیار ارزشمندی برای جذب گردشگر از همه نقاط جهان به حساب می آیند.

شهر هامبورگ هنوز رسم و آئین گذشته اش را که بازرگانی است حفظ کرده است. قابل توجه است که شهروندان هامبورگ همانند مردم شمال آلمان مردمی کم حرف و ساکت هستند و به نظر می رسد که بیشتر خجالتی هستند اما البته این سکوت تا زمانی است که بفهمند که شما قصد تجارت با آن ها را دارید، از آن موقع است که از در دوستی درآمده و بسیار گرم و صمیمانه با شما برخورد خواهند کرد و این ریشه در رسم و آئین گذشته اشان دارد.

این شهر از پنجمین فرودگاه بزرگ کشور آلمان بر خوردار است که پروازهای مختلف داخلی و اروپایی را ارائه می دهد . این فرودگاه از جمله فرودگاه های پیشرفته و مدرنی است که از امکانات بالایی همچون هتل فرودگاه، پایانه های جدید ، زیر ساخت های کارآمد برخوردار است که توانسته به عنوان یکی از فرودگاه های خوب شناخته شود بنابراین شما می توانید آسوده خاطر باشید که در این فردگاه گم و یا سردرگم نخواهید شد 

از جاذبه ها و دیدنی های شهر هامبورگ می توان به کلیسای سن میشل ، دریاچه آلستر، رودخانه البه، رصد خانه هامبورگ، پارک گل ها، رات هاوس، موزههنر و خانه عکاسی هامبورگ، موزه بین المللی ساحلی، برج تلویزیونی، شیله هاوس، باغ وحش هامبورگ، بندر هامبورگ اشاره کرد.

باغ وحش هامبورگ یکی از باغ وحش های بزرگ دنیا است  و جانوران جداگانه هر کدام در محیطی محدود ولی باز و به طور آزادانه زندگی می کنند.

از آن جهت که هامبورگ شهری بندری است، یکی از دیدنی های آن بازار ماهی شهر است که بازدید از آن بسیار شگفت انگیز و جالب خواهد بود. تاریخ ساخت این بازار که از جمله  بازارهای سرباز به شمار می رود به سده هجدهم میلادی بر می گردد.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا