حیات احتمالی در تیتان چه شکلی است؟

تیتان از جمله اجرام فضایی مورد توجه و علاقه دانشمندان علوم فضایی است. این قمر طبیعی البته مکان چندان جالب و مناسبی برای سفر و دیدار از نزدیک به شمار نمی آید. بخش های زیادی از این جرم فضایی که دمایی در حدود منهای 290 درجه فارنهایت دارد پوشیده از اقیانوس هایی است که به جای آب، مملو از متان مایع است.

از آن گذشته این تصور وجود دارد که انبوهی از آتشفشان های فعال در تیتان وجود داشته باشند که مقادیر هنگفتی از متان را راهی اتمسفر آن می کنند. در نتیجه ابرهای عظیمی تولید می شود که عامل رسوب این ترکیب شیمیایی در قالب برف و باران به شمار می آید.

درحالی که برای انسان یا سایر اشکال حیات ساکن زمین ادامه زندگی در چنین محیط سرد و بدون آب بسیار دشوار یا حتی غیرممکن است، محققان بر این باورند که همچنان می توان به امکان وجود اشکال خاصی از حیات در تیتان امیدوار بود، البته فرمی از حیات که لزوما نباید شبیه آن چیزی باشد که ما تصور می کنیم.

تیمی از محققان علوم شیمیایی و اخترشناسان دانشگاه کورنل در قالب مطالعه تحقیقاتی که در نشریه Science Advances منتشر کرده اند تصویر جالب توجهی از اشکال ارگانیسم های احتمالی ساکن تیتان ارایه کرده اند.

آنها این نظریه را مطرح می کنند که احتمالا تیتان محل زندگی اشکالی از حیات است که برای ادامه زندگی به اکسیژن نیاز نداشته و وابستگی شدیدی بر متان دارند. در عین حال باید گفت این ارگانیسم ها ساختار سلولی کاملا متفاوتی دارند.