لزوم همکاری دستگاه ها در اجرای سند توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر

 نشست بررسی الزامات پیاده سازی سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر در ایران که درحاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور سیروس وطنخواه برگزار شد.

وطن خواه درباره اجرای سند توسعه دانش بنیان انرِژی های تجدید پذیرافزود: مدیریت اجرای این سند،نیازمند همکاری تمامی دستگاه ها بوده و اگر این همکاری میسر نشود تبدیل به یک چالش می شود.
وی افزود:مدیریت اجرایی سازی سند توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر و ابعاد برنامه ریزی، هماهنگی و تقسیم کار دستگاهی و پایش و نظارت بر عهده ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی گذاشته شده و ستاد در این زمینه بحث های متعددی را با دستگاه های مرتبط شروع کرده است.
وطن خواه با بیان اینکه توسعه بخش انرژی های تجدیدپذیر با همکاری دولت، صنعت، دانشگاه و جامعه مدنی امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر، یک سند ملی و سنبل همکاری بخش دولتی و خصوصی است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی اظهار کرد: مدیریت اجرایی کردن این سند به ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی واگذار شده و در بندهای این سند کارکردهای این ستاد بیان شده و به هیچ وجه در عرصه پژوهش وارد نمی شود وفقط عملکرد سیاستگذاری دارد.
وی افزود: بخش های اجرایی باید به اجرای خود بپردازند، تمام اعضایی که در ستاد اعم از وزارت نفت، وزارت نیرو و مواردی از این قبیل مشخص شده اند مقرر شده بار اصلی اجرای این سند را به دوش کشند.
وطنخواه در ادامه گفت: ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیرمعاونت علمی برنامه ریزی و تقسیم کار می کند و سامانه رصد درخصوص کمبودها و نیازهای سازمان ها را ایجاد خواهد کرد.
وی تاکید کرد: در همه دنیا سیاست ها در طول هم قرار دارند، اگر سهم انرژی تجدیدپذیر در سند انرژی کشور مشخص نباشد خیلی از کارها محقق نخواهد شد، اگر فضای کسب و کار کشور و اقتصاد این بخش، اقتصاد مناسب نباشد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر محقق نخواهد شد.
دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی با بیان اینکه اگر اقتصاد و بازار در این حوزه جذابیت کافی نداشته باشد، انرژی های تجدیدپذیر رشد نخواهد کرد، افزود: خوشبختانه اخیرا در وزارت نیرو آیین نامه اجرایی ماده 61 توسط دولت ابلاغ شده که اگر تولید کننده انرژی های تجدید پذیر که از فناوری داخلی استفاده کنند 30 درصد از حمایت تشویقی بهره مند خواهند شد و این امر می تواند توسعه انرژی های تجدیدپذیر را در کشور محقق کند.
وی تصریح کرد: فناوری و صنعت از هم جدا نیستند، همه اینها باید هماهنگ به پیش روند، نمی توان گفت شرکت های دانش بنیان را حمایت می کنیم تا شکل بگیرند اما تقاضا وجود نداشته باشد، بلکه تقاضا موجب شکل گیری شرکت ها خواهد بود.
به گفته وی ایجاد بازار برای این صنعت ضروری است و نمی تواند محدود به مرزهای ما باشد، باید از مرزها فراتر رود اما این توسعه نیاز به زیرساخت هایی دارد. یکی از زیرساخت هایی که برای تحقق این سند لازم است تبیین ضرورت انرژی تجدیدپذیر به مسوولان و سیاست گذاران کشور است.
وطن خواه با اشاره به اینکه باید این امر را با ترویج گفتمان سازی، ارائه آمارها، نشان دادن روند فعالیت دنیا در این زمینه انجام داد، افزود:بخش دولتی معضلات خود را دارد و آنچه در این بین ماندگار بوده بخش خصوصی است.
در این نشست نصرالله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، ابراهیم سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن حمایت از انرژی های تجدیدپذیر، باقری مقدم معاون برنامه ریزی ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی کشور و داوری فر نماینده سازمان انرژی های نو حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا