90 درصد چهارپایان علفخوار در نیم قرن گذشته از بین رفته است

به گزارش ایرنا، محمد درویش عصر روز سه شنبه در مراسم مزایده تابلوهای نقاشی که برای نخستین بار به مناسبت روز جهانی حیات وحش برگزار شد، اظهار کرد: سرعت تخریب و از بین رفتن حیات وحش در زمین، 100 برابر بیشتر از آن میزانی است که اگر انسان نبود رخ می داد.

وی افزود: در سال 2014 میلادی IUCN ( سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست ) ، این مساله را هشدار داده بود و در ابتدای قرن 21 نیز اعلام شده بود که سرعت تخریب محیط زیست 10 هزار برابر بیشتر از حالت طبیعی آن پیش می رود که IUCN این هشدار را در سال 2010 تایید کرد.

درویش گفت: براساس آماری که دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است، مجموع جمعیت کل ، بز ، قوچ ، میش ، مرال ، شوکا و آهو به کمتر از 110 هزار راس در کشور رسیده است.

وی تاکید کرد وضعیت محیط زیست و تنوع زیستی در کل جهان نگران کننده است و این فقط مختص کشور ما نیست.

وی گفت: تخریب زیستگاه ها یکی از دلایل اصلی از بین رفتن حیات وحش است که باید با فرهنگ سازی ، چیدمان توسعه را تغییر دهیم و به سمت کسب و کار سبز پیش برویم تا توان تاب آوری طبیعت به آن برگردانده شود.

درویش گفت: نقش مردم در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است و در هر قسمتی از کشور که به اهالی بومی و سازمان های مردم نهاد اعتماد کردیم وضعیت محیط زیست بهبود و درآمد سرانه محلی افزایش یافت که در حوزه تالاب هایی مانند ، کانی برازجان ، کمیجان ، سرخ چشمه و گندمان مشهود است.

وی گفت:از 7/8 میلیون تعداد گونه های جانوری که بر روی زمین وجود دارد، فقط 5/1 میلیون گونه شناسایی شده اند و 70 درصد گونه های بر روی زمین هنوز رهگیری نشده اند.

وی به نقش مخرب گروه های تروریستی مانند داعش و طالبان در تخریب محیط زیست اشاره کرد و گفت: کشورهای تحت تاثیر این گروه ها در بی سابقه ترین وضعیت اکولوژیکی سرزمین شان قرار گرفته اند که این مساله باید مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

درویش گفت: درآمد حاصل از این مزایده به صندوق ملی محیط زیست واریز می شود و در راستای حفظ حیات وحش هزینه خواهد شد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا