پذیرش اجتماعی مهمتر از کسب سود

این باور عمومی وجود دارد که شرکت‌ها تنها به مسائل زیست محیطی و اجتماعی توجه می‌کنند که منجر به افزایش سود آنها شود؛ اما مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه‌های لونبورگ و آلانوس نشان می‌دهد، این باور حداقل در مورد شرکت‌های بزرگ در کشورهای توسعه یافته درست نیست.

این مطالعه براساس نظرسنجی از 432 شرکت بزرگ در 10 کشور صنعتی در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا انجام شد؛ از مدیران این شرکت‌ها درخصوص اهداف، روش‌ها و تأثیرات فعالیت‌های مدیریت پایدار سوال شد.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، نیروی محرکه در پس فعالیتهای مدیریتی پایدار در شرکتهای بزرگ، پذیرش و مقبولیت اجتماعی است. روش‌های مدیریت پایدار با این انگیزه (مقبولیت اجتماعی) شامل: افزایش انگیزه کارمندان، حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی و تعامل با سهامداران است که برای مدیران، مهمتر از کسب سود حداکثری و کاهش هزینه‌های جاری هستند.

این نگرش مشروعیتگرا نه تنها در اهداف، بلکه در فعالیتهای سازمانی و اقدامات مدیریت پایدار شرکتهای بزرگ نیز منعکس میشود.

 نتایج این مطالعه در Journal of Business Ethics منتشر شد.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا