هیچ بهانه ای بعد ازرفع تحریم ها برای تولید آلودگی پذیرفته نیست

 سعید متصدی روز سه شنبه در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در نشست خبری افزود:یکی از دلایلی که امروزه از آلایندگی رنج می بریم حاصل این تحریم ها است؛ فاضلاب، آلودگی خاک، آب و رودخانه ها بخشی از این مسایل است که به تحریم ها و نابسامانی ما در به کارگیری از فناوری ها برمی گردد.

وی به برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست اشاره کرد و گفت:یکی از مواردی که در نمایشگاه به آن توجه می شود موضوع اقتصاد سبز و فعالیت های پساتحریم است، امروزه تمایل جامعه بین المللی برای حل مشکلات محیط زیستی بسیار بالا است و این فرصت خوبی است برای جامعه ما با هدف استفاده از فرصت های بعد از تحریم است.
متصدی با اشاره به حضور شرکت های داخلی و خارجی در نمایشگاه محیط زیست اظهار کرد: حضور وزیر محیط زیست کشورهای فنلاند و نروژ و قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن در این نمایشگاه نشان دهنده اهمیت کشور به حفظ محیط زیست و برقراری ارتباط با کشورهای پیشرفته با هدف تبادل فناوری های روز است.
وی با اشاره به اینکه امروز اعلام شد همکاری سیستم شبکه بانکی کشور با شبکه بانکی بین المللی باز شده است گفت: این مساله می تواند زمینه را برای تبادل منابع مالی و فناوری های روز دنیا بیش از پیش فراهم کند.
وی تاکید کرد: برداشته شدن تحریم ها و ورود ایران به جامعه بین المللی فرصت خوبی برای انتقال فناوری به کشور فراهم می کند به همین دلیل امروز به تمام دست اندرکاران صنعتی و تولیدی پیشنهاد می کنم از نمایشگاه محیط زیست بازدید کنند.
وی ادامه داد: این نمایشگاه فرصت و بستر مناسبی برای تبادل تجربه و دانش و آشنا شدن صنایع با فناوری های روز دنیا است.
به گزارش ایرنا، متصدی تاکید کرد: بعد از این هیچ بهانه ای برای عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی از سوی صنایع پذیرفته نیست و سازمان محیط زیست با جدیت تمام موارد را پیگیری می کند تا کشوری پاک داشته باشیم.

تولید سوخت یورو 5 از سال 97 در کشور
متصدی گفت: یکی از مسائلی که در سال 92 به آن رسیدیم وجود بنزین پتروشیمی در چرخه سوخت کشور بود. علت آلودگی بالا باید حذف می شد که با همکاری دولت، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست این کار انجام شد.
وی افزود: بعد از حذف بنزین پتروشیمی کسری سوخت در کشور مطرح شد، لذا سعی کردیم این میزان کسری را از طریق واردات تامین کنیم که این کار با وارد کردن سوخت استاندارد یور 4 انجام شد.
وی با اشاره به اینکه رسیدن به خودکفای در تولید سوخت از برنامه های دولت است، گفت: بر این اساس پالایشگاه ستاره خلیج فارس با سرعت زیادی در حال راه اندازی است و در آینده نزدیک کسری سوخت کشور از طریق این پالایشگاه تامین می شود و واردات به صفر خواهد رسید.
متصدی گفت:اکنون 24 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 24 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 در کشور تولید می شود و میزان مصرف روزانه 70 میلیون لیتر است و بر اساس برنامه مصوب دولت اکنون در هشت کلانشهر سوخت یورو 4 توزیع می شود.
معاون سازمان محیط زیست اظهار کرد: مقرر است از سال 1397 خودروهایی با استاندارد یورو 5 در کشور تولید شود که با توجه به این امر قطعا به سوخت یورو 5 نیز نیاز خواهیم داشت از این رو تاکید وزارت نفت بر تولید سوخت یورو 5 از سال 97 است.
وی گفت: با همکاری وزارت نفت در حال اجرای طرح کنترل، هدایت و جمع آوری بخارات بنزین (کهاب) هستیم که تا پایان سال 95 به طور صد در صد اجرایی می شود.

توقف احداث 15 سد در کشور
متصدی در خصوص ارزیابی زیست محیطی پروژه ها گفت: چهار گروه پروژه نیازمند ارزیابی هستند، یک گروه پروژه هایی است که گزارش های آن تحویل سازمان محیط زیست و رد شده است که از اجرای آن ها جلوگیری می شود. بخش دوم پروژه هایی هستند که به صورت مشروط قبول می شوند. پروژه های سوم نیز موافقت سازمان را می گیرند و کار را آغاز می کنند.
متصد افزود: گروه چهارم پروژه هایی هستند که پیشرفت فیزیکی داشته اما ارزیابی زیست محیطی ندارند که حدود100 پروژه از این دست هستند که تمام آن ها به سال قبل از 92 بر می گردد.
وی با بیان اینکه برخی از این پروژه ها پنج تا 100 درصد پیشرفت داشته اند، گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، نبود مرجع قانونی برای این پروژه ها است. بر این اساس پیشنهادی را به دولت تقدیم کردیم مبنی بر اینکه در مورد این پروژه ها چه اقداماتی صورت گیرد.
متصدی گفت: در اولین اقدام از فعالیت این پروژه ها جلوگیری می شود و به تمام ادارات کل محیط زیست اعلام کردیم که با این پروژه ها صورت قاطع برخورد کنند.
وی گفت: برخی پروژه های نفتی، سدسازی، فولاد کرمان، سد شفارود، سد خرسان و انتقال آب سبز کوه برخی از پروژه های متوقف شده هستند و تا زمان تعیین تکلیف متوقف می مانند.
متصد تاکید کرد: تمام خساراتی که ممکن است از اجرا یا توقف این پروژه ها وارد شود بر عهده مجری پروژه خواهد بود، کسی که مقررات و قوانین کشور را رعایت نمی کند متخلف است و باید تاوان این تخلف را بپردازد لذا به تمام سرمایه گذاران و فعالان در عرصه تولیدی و صنعتی پیشنهاد می کنم از شروع کردن پروژه های فاقد مجوز زیست محیطی خودداری کنند.
وی گفت: 15 سدی که مجوز زیست محیطی نداشته اند با هماهنگی وزارت نیرو تمام مجوز آن ها لغو و اجرای آن ها متوقف شده است، برخی از این سدها بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
متصدی افزود: امسال 114 پروژه توسعه ای مورد بررسی قرار گرفت که 35 پروژه به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی، نداشتن گزارش علمی و اثرات مخرب رد شدند، 14 پروژه مجوز کامل دریافت کردند، 24 پروژه موافقت مشروط گرفتند و قرار شد 37 پروژه طرح مجدد شوند.
وی تاکید کرد: امروزه فرایند ارزیابی در ایران مطابق با الگوهای بین المللی و علمی انجام می شود در حالی که در گذشته فقط 10 درصد گزارش ها به صورت علمی و استاندارد تهیه می شد، اگر امروز با پروژه هایی مانند سد گتوند روبرو هستیم حاصل همین گزارش های ناقص و غیراصولی است.
وی گفت: امروز تمام نمایندگان مردم می توانند در جلسات صدور مجوز ارزیابی زیست محیطی شرکت کنند و قرار است در سال جدید گزارش های ارزیابی تایید شده بر روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.
متصدی تاکید کرد: گزارش ارزیابی زیست محیطی سندی است که کارفرما متعهد به اجرای آن است از این رو به تمام مجریان ابلاغ کردیم که باید گزارش ارزیابی زیست محیطی را با دقت اجرا کنند.
وی اظهار کرد: در یک بررسی مشخص شد کارشناسان ما در تهیه گزارش ارزیابی دچار ضعف هستند از این رو با توافق با کنفدراسیون بین المللی مهندسی مشاور قرار شد یک کارگاه آموزشی بین المللی برای این کارشناسان برگزار کنیم همچنین برگزاری یک کارگاه داخلی توسط انجمن ارزیابی ایران نیز جزو برنامه های سازمان محیط زیست است.
به گفته وی شرکت ملی نفت هم فعالیت هایی را برای برگزاری کارگاه آموزشی با همکاری کشور ژاپن آغاز کرده است.

قطع مازوت پنج نیروگاه
وی به برنامه های راهکارهای کاهش آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس در سال 93 مصوبه ای در 9 محور اساسی و 35 فعالیت به تصویب رسید و تاکنون اقدامات خوبی در اجرای بندهای آن انجام شده است.
متصدی افزود: اجرای سیستم معاینه فنی یکپارچه، تولید خودرو و سوخت با استاندارد یورو4 و حذف مازوت در نیروگاه ها برخی از این اقدامات است، تاکنون مازوت پنج نیروگاه قطع شده است.
معاون سازمان محیط زیست ادامه داد: جمع بندی این اقدامات منجر شد تا امسال تهران 19 روز هوای پاک داشته باشد که این رقم در سال گذشته 13 روز بوده است.
متصدی گفت: 133 مدل خودرو در کشور تولید می شود که برخی از آنها مانند پژو اتوماتیک پارس و برخی از محصولات مزدا موفق به پاس کردن استاندارد یورو4 نشدند از این رو تولید آنها متوقف شده است.

 مالچ پاشی پنج هزار هکتار بیابان در خوزستان
متصدی در مورد پدیده گرد و غبار در کشور گفت: سند ملی گرد و غبار در کشور تدوین شده و تمام استان ها به صورت جداگانه در حال تهیه این سند هستند که در خوزستان و سیستان و بلوچستان آماده شده است.
وی گفت: سیستم پایش گرد و غبار در کشور کامل شده و پنج هزار هکتار بیابان های کانون گرد و غبار در خوزستان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و نفت مالچ پاشی و درخت کاری شده است.
وی گفت: در زمینه مقابله با گرد و غبار یک سری فعالیت های علمی با همکاری مجامع بین المللی را در خوزستان آغاز کردیم که در سازمان ملل به تصویب رسیده است همچنین در حال رایزنی با یونپ هستیم.
متصدی گفت: لوایحی مانند لایحه هوای پاک، اثرات زیست محیطی و حفاظت از خاک تهیه شده و در مجلس منتظر تصویب است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا