ایران در میان ۱۵ کشور اصلی فضایی

محسن بهرامی امروز سه شنبه در پانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران با اشاره به برنامه های مدنظر کشور برای فناوری فضایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است اظهار داشت: با موفقیتهای به دست آمده، هم اکنون در میان ۱۵ کشور اصلی فضایی دنیا قرار داریم و توانایی طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره ها را داریم.

وی با بیان اینکه فعالیت های فضایی ایران صلح آمیز است و با هدف اقتدار ملی، کسب دانش و تجاری سازی دنبال می شود ادامه داد: از این پس باید بر روی کاربردهای فناوری فضایی از مخابرات تا سنجش از دور در حوزه هایی چون مدیریت بلایای طبیعی، کشاورزی،محیط زیست و داده های سنجشی و مخابراتی متمرکز شویم.

بهرامی با تاکید براینکه در حوزه سخت افزار و نرم افزار تهیه ماهواره رشد کرده ایم گفت: باید وارد فضای به کارگیری دانش فضایی شویم.

رئیس سازمان فضایی ایران به برنامه های انجام شده در زمینه ساخت ماهواره تحقیقاتی بومی دانشجویی از سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در این راستا ماهواره های «رصد»، «نوید» و «دوستی» حاصل زحمات انجام شده است که توان پرتاب این ماهواره ها هم اکنون حاصل شده است و در همین راستا ماهواره «دوستی» آماده پرتاب است.

وی با اشاره به اینکه امروز محققان فناوری فضایی به بلوغ علمی کافی رسیدند خاطرنشان کرد: باید مرحله جدید در عرصه فعالیتهای فضایی آغاز شود و در کنار ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی و طراحی ماهواره‌های بومی باید توسعه متوازن تمامی حوزه های فناوری فضایی را نیز در دستور کار قرار دهیم.

بهرامی افزود: فناوری فضایی صرفا ساخت ماهواره نیست و باید سایر بخش های این حوزه برای بهبود کیفیت زندگی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: تاکنون کشور به دنبال بومی سازی ماهواره های تحقیقاتی بوده است و حال که به این فناوری دست یافته ایم، زمان کاربرد آن فرارسیده است. در این زمینه باید در کنار ساخت ماهواره، دانشگاهها، موضوع اکتشافات فضایی، چالش زباله های فضایی و اعزام کاوشگرها را نیز در دستور کار قرار دهند.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به سیاستهای این سازمان در راستای طراحی و بومی سازی ماهواره های مخابراتی گفت: استفاده حداکثری از توان داخل و توان بین الملل در دوره پساتحریم، در اجرای این پروژه ها مدنظر قرار دارد. همچنین از توانمندی و قابلیتهای بخش خصوصی، پارکهای علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

وی تحقق اهداف چشم انداز ایران ۱۴۰۴ که دسترسی به جایگاه نخست منطقه در حوزه علم و فناوری است را مسیری طولانی ارزیابی کرد که نیازمند همت و انگیزه بالا در بخش فضایی کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا