وضعیت صنعت موتوسیکلت کشور بحرانی تر از صنعت خودروست

مریم مهدی نژاد، رئیس امور استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت حمل و نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در رابطه با وضعیت آلایندگی موتوسیکلت ها و تاثیر آن بر روی آلودگی هوا، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه بازنگری هایی در وضعیت موتورسیکلت ها در حال انجام است گفت: در این رابطه باید بگویم در حال حاضر وضعیت صنعت موتورسیکلت کشورمان در بحث آلایندگی اصلا خوب نبوده و وضعیتی به مراتب بحرانی تر از صنعت خودرو دارد، به این معنا که آلایندگی های استاندارد به هیچ وجه در ساخت موتورسیکلت رعایت نمی شود.

مهدی نژاد با بیان اینکه یکسری استانداردهای اجباری در این زمینه وجود دارد که کارخانه ها موظفند آنها را رعایت کنند، تصریح کرد: اما در بحث استاندارد مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه مراکز تست این وسیله و استانداردها نیاز به بازنگری داشته و نظارت دقیقی بر تولید موتورسیکلت انجام نمی گیرد.

در بحث استاندارد مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه مراکز تست موتورسیکلت ها و استانداردها نیاز به بازنگری داشته و نظارت دقیقی بر تولید آنها انجام نمی گیرد.

وی در ادامه مشکل اصلی موتورسیکلت ها را مربوط به کاربراتور دانست و گفت:  وضعیت کاربراتور موتورسیکلت ها مشکلات آلایندگی این وسیله نقلیه را به فاجعه تبدیل کرده است.

مهدی نژاد در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: خوشبختانه سازمان محیط زیست در این مورد وارد عمل شده تا بتوانیم در یک شیب زمانی تولید آنها را متوقف کرده و تولید موتورسیکلت های انژکتوری را آغاز کنیم.

 

سهم 19 درصدی موتورسیکلت ها در آلودگی هوای تهران

توليد انواع موتورسيكلت‌ در كشور و افزايش آلايندگي در شهر‌ها، موجب شد طبق مصوبه هيئت وزيران که در 12 آبان 1381 تصویب شد، اجراي استاندارد ECER40.01 از ابتداي سال 1382 اجباري شود.

در حال حاضر بر اساس آمار دريافتي از سازمان ملي استاندارد، در كشور حدود 66 واحد توليدي موتورسيكلت مشغول به فعاليت است كه اين مجموعه جمعاً حدود 294 مدل موتورسيكلت توليد مي‌كنند.

با توجه به آمار موجود اكثريت ناوگان موتورسيكلت كشور شامل موتورسيكلت‌هاي بي‌كيفيت و پرمصرف با حجم موتور 125 سي‌سي است كه اغلب وسيله اي براي كسب درآمد و در وهله دوم براي رفت و آمد شهروندان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

این در حالیست که علی اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه کل خودرویی که در تهران است 3 میلیون خودرو است گفت: علاوه بر این، با وجود اینکه 750 هزار عدد موتورسیکلت در تهران فعالیت دارد اما 19 درصد آلودگی ها مربوط به آنهاست.

وی ادامه داد: اما در کشور 450 هزار عدد موتور سیکلت در سال تولید می کنیم، این رقم تا چند سال پیش به یک میلیون هم می رسید. 95 درصد از این موتور سیکلت های تولیدی کاربراتورشان مشکل دارد، پنج درصد مشکلات آن مربوط به سایر موارد مانند، برق و… برمی گردد.

رجبی تصریح کرد: موتور سیلکت های ما به جای اینکه به صورت کاربراتوری تولید شود باید انژکتوری تولید شود تا نسبت تناسب سوخت، مصرف را با آلودگی تنظیم کند، اما چون ساخت موتور سیکلت های کشور به صورت کاربراتوری است این نسبت رعایت نمی شود.

وی با بیان اینکه این مشکلات ناشی از تکنولوژی ضعیف یکی از کشورهای آسیایی وارد کننده تجهیزات موتورسیکلت است، گفت: فقط چند درصد سهم موتورهایی است که در ساخت آنها ایرادی وجود ندارد.

رجبی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات این موتور سیکلت ها، قدرت بالایی است که دارند، در شهر ما شاهد هستیم که افراد با این موتور سیکلت ها باربری می کنند، مسافرکشی می کنند و… در حای که در دگیر کشورهای دنیا چنین چیزی نیست، به همین دلیل هم است که آمار تصادفات موتورها در شهرها زیاد است.

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا