ساخت سلول خورشیدی به وزن حباب

 به گزارش ایرنا از نیچر،کلید ساخت این سلول های نازک و سبک، راهکاری است که محققان با استفاده از آن قادرند سلول خورشیدی، بستر موردنیاز برای نگهداری سلول و پوشش آن را در قالب یک فرآیند واحد تولید کنند. در این فرآیند برای ساخت بستر و پوشش سلول از یک پلیمر انعطاف پذیر موسوم به پاریلین استفاده می شود، در حالی که لایه جاذب نور با استفاده از یک ماده ارگانیک موسوم به DBP ساخته می شود.

بر خلاف روش های متداول تولید سلول خورشیدی، تمام فرآیند تولید در خلاء، بدون استفاده از ترکیبات و حلال های شیمیایی و در دمای اتاق انجام می شود. برای تولید همزمان بستر و سلول خورشیدی از تکنیک های رسوب بخار شامل گرمایش، فشار و واکنش های شیمیایی استفاده می شود.
سلول های خورشیدی که از این طریق ساخته می شوند، به اندازه یک پنجم تار موی انسان و یک هزارم سلول های خورشیدی متداول مبتنی بر شیشه ضخامت دارند، اما بازدهی آن ها با بازدهی باتری های خورشیدی موجود، برابری می کند.
این سلول های خورشیدی سبک و نازک را می توان تقریبا روی هر سطح و ماده ای از تجهیزات پوشیدنی گرفته تا بالن های هلیوم به کار گرفت. در فضا و ارتفاعات، در جایی که وزن اهمیت زیادی دارد، این سلول ها نقش مهمی را ایفا می کنند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Organic Electronics منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا