ساخت سلول انسانی با استفاده از روش iPS

مطالعات جدید پژوهشگران منجر به کشف روشی جدید برای تبدیل سلول های پوست انسان به سلول های  کنترل کننده سلول های عصبی شده است . پژوهشگران با این کشف ، گمان می کنند که راه درمان مناسبی برای مبارزه با پدیده چاقی کشف کرده اند .

گفتنی است این پژوهش ها توسط تیمی تحقیقاتی  متشکل از دانشمندان و پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا Columbia University Medical Center و بنیاد مطالعات سلول های بنیادی نیویورک New York Stem Cell Foundation انجام شده است .

در این پژوهش ها با هدف ساخت سلول های عصبی ،  برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی ، سلول های پوست انسان توسط دانشمندان از نظر ژنتیکی دوباره برنامه ریزی شده و تبدیل به سلول های بنیادی تحریک شده چند محوری induced pluripotent stem(iPS) cells  شدند .

این سلول های بنیادی تحریک شده چند محوری توانائی این را دارند که پس از دریافت دستورهای ویژه از طریق سیگنال های مولکولی ، رشد کرده و تبدیل به هر کدام از سلول های دیگر انسان های بالغ شوند .

پیش از این تکنولوژی نمونه های سلول های بنیادی تحریک شده چند محوری در ساخت سلول های مختلف انسان های بالغ استفاده شده بود .

تا کنون پژوهشگران موفق شده اند  انسولین که توسط سلول های بتا تولید شده ،  سلول های بخش جلوئی مغز و برخی سلول های عصبی را با کمک این تکنولوژی ایجاد کنند .

پژوهشگران همچنین در این تحقیقات دریافتند که چه سیگنال هائی برای تبدیل سلول های بنیادی تحریک شده چند محوری به نورون موجود در هیپوتالاموس مغز که نقش مهمی در تنظیم اشتها دارد ، مورد نیاز است . این پروسه تبدیل سلولی به  زمانی در حدود 30 روز نیاز دارد . این سلول ها که نقشی کلیدی در آماده سازی سلول های عصبی بخش کمانی هیپوتالاموس مغز موش ها دارند ، دارای قابلیت های متعددی از قبیل توانائی پردازش دقیق ، ترشح نوروپپتید های   neuropeptide  خاص و فرستنده سیگنال های مربوط به سوخت و ساز بدن از جمله انسولین و لپتین leptin هستند .

نتایج این مطالعات و روش های تحقیقی به کار برده شده در آن توسط پژوهشگران ، در اخرین شماره مجله تحقیقات بالینی Journal of Clinical Investigation  منتشر شده است .