به استقبال رنگ‌های بهاری برویم

فصل بهار یکی از زیباترین فصل‌هاست. به هر گوشه و کناری که نگاه کنیم زیبایی‌های طبیعت چشمان ما را نوازش می‌کنند. برای لذت بیشتر از این فصل دوست‌داشتنی می‌توانید طراحی داخل خانه را نیز به‌گونه‌ای تغییر دهید که در این فصل حتی داخل خانه شما نیز رنگ و بوی بهاری داشته باشد.

قرمز،رنگ هیجان

پژوهش‌ها نشان می‌دهد زمانی که رنگی را می‌بینیم مغز مواد شیمیایی را رها میکند که حالات روحی و جسمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال وقتی رنگ آبی را می‌بینیم احساس آرامش القا می‌شود یا وقتی رنگ قرمز را می‌بینیم ناخودآگاه نوعی هیجان در درون بدن ایجاد می‌شود. به عقیده پژوهشگران رنگ قرمز دارای انرژی فوق‌العاده و رنگی با جلب‌توجه بالا است که اگر در دیوار خانه از آن استفاده کنیم به‌سرعت دیدها را به‌سوی خود جلب می‌کند و نوعی جسارت و جاه‌طلبی درون آن دیده می‌شود. ازنظر روانشناسی افرادی که به رنگ قرمز علاقه‌مند هستند دارای اعتمادبه‌نفس بالا، بااطلاع، برونگرا، هیجانی، سبقت جو، باانرژی، شجاع، خوش‌بین، ماجراجو و مثبت هستند. از رنگ قرمز به دلیل جذب بالایی که دارد در فضای راهرو یا ورودی استفاده می‌شود؛ اما استفاده از این رنگ در اتاق کودک به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا باعث بی‌خوابی می‌شود.

نارنجی، گرم و شادی‌بخش

استفاده از رنگ نارنجی به‌عنوان رنگی گرم و شادی‌بخش برای این حال و هوا بسیار مناسب است. این رنگ گرم شادی و نشاط در افراد ایجاد می‌کند. البته با توجه به این‌که در ترکیب رنگ نارنجی قرمز هم وجود دارد، اگر در استفاده از آن زیاده‌روی شود ممکن است احساس خستگی و ناراحتی به انسان دست بدهد. ازنظر انرژی‌درمانی، نارنجی تجسم خلاقیت و نوآوری است و قدرت بالایی در زمینه انتقال روحی و جسمی دارد.

این رنگ نیز مانند قرمز، رنگ شادی و هیجان است و سبب افزایش اشتها می‌شود پس می‌توان در آشپزخانه از آن استفاده کرد. همچنین با استفاده از این رنگ در هال یا فضای نشیمن می‌توان بستری دل‌نشین ایجاد کرد. اما توصیه می‌شود که همه دیوارها با این رنگ پوشیده نشود و بهتر است یک سمت دیوار از وسیله یا گلدانی به این رنگ در ترکیب خانه دیده شود.

بنفش؛ بیان‌کننده هنر و حس ششم

رنگ بنفش بیشتر موردپسند دختران و نوجوانان است. این رنگ بیان‌کننده هنر و حس ششم است. در طراحی، بنفش توانگری را ایفا می‌کند ولی استفاده بیش‌ازاندازه از این رنگ نبود اطمینان و سرکوب کردن احساسات را نشان می‌دهد.

رنگ بنفش در معماری و روانشناسی به دو دسته تقسیم می‌شود که طیف بنفش ملایم به رنگ یاسی یا بنفش تند را شامل می‌شود. اگر توجه کرده باشید بیشتر مراکز روانشناسی و مطب‌های اعصاب و روان به رنگ بنفش یاسی هستند، زیرا این رنگ احساس ترس را کاهش می‌دهد و هرگونه مشغله فکری را رها می‌کند. در فرهنگ چین رنگ بنفش را رنگ عرفان و دانشمندان می‌دانند. این رنگ آثار ترس و شوک روحی را از ذهن پاک می‌کند. بنابراین در دکوراسیون منازل خود از رنگ بنفش استفاده کنید.

سبز، ‌شروعی مجدد

رنگ سبز مانند طبیعت بیانگر شروعی مجدد و سرزندگی و رنگی خوشایند است و در خود نوعی طراوت و پویایی دارد؛ اما استفاده زیاد از این رنگ باوجود سرزندگی و شادابی که در آن دیده می‌شود می‌تواند تنبلی و خستگی را به همراه داشته باشد.

در تمدن ازتک‌ها (تمدن سرخ‌پوستی در آمریکای مرکزی و کشور مکزیک) رنگ سبزرنگ وفاداری شناخته می‌شود. یک تیم پژوهشی که توسط روانشناس دانشگاه مونیخ با نام استفان لیچتنفلد (Stephanie Lichtenfeld) هدایت می‌شد در سال ۲۰۱۱ پژوهشی انجام داد و به این نتیجه رسیدند که استفاده از رنگ سبز نوعی خلاقیت و پردازش در ذهن ایجاد می‌کند که انسان برای کارهای خلاقانه به آن نیاز دارد و این رنگ آن حس را تحریک می‌کند.

آبی، آرامش‌بخش

آبی، ‌رنگ پرطرفداری است و رنگی آرامش‌بخش است و سکون را القا می‌کند. این رنگ در درمان بی‌خوابی و بیش فعالی کودکان نوعی تعادل ایجاد می‌کند. البته ناگفته نماند که رنگ آبی، رنگ سردی است و احساس دل‌مردگی و افسردگی را القا می‌کند.

جالب است بدانید که هرکدام از طیف‌های رنگ آبی احساس و تأثیر متفاوتی دارد و بی‌انتها و نامحدود است. روان‌پزشکان برای درمان بیمارانی که پراسترس هستند استفاده از رنگ آبی را به آن‌ها توصیه می‌کنند، زیرا رنگ آبی تنش و نگرانی را از بین می‌برد و باعث فروکش کردن استرس می‌شود. همچنین آبی رنگ گفتگو است و افراد را به صحبت کردن دعوت می‌کند و نوعی صلح در فضا ایجاد می‌کند.

 زرد، رنگ خوش‌بینانه و بانشاط

 زرد، رنگ خوش‌بینانه، بانشاط و شفافی است. این رنگ برای جلوگیری از افسردگی و شادمانی در افراد بسیار تأثیرگذار است. در هندوستان افراد وقتی می‌خواهند شروع بهار را جشن بگیرند لباس زرد می‌پوشند. افرادی که طرفدار این رنگ هستند افراد پرامید، شاد و قاطعی هستند. روانشناسان بر این باورند که انسان‌ها در نهان و ذات خود به رنگ زرد کشش دارند، زیرا این رنگ اولین رنگی است که نوزادان در بدو تولد قادر به تشخیص آن هستند. استفاده از این رنگ در اتاق غذاخوری بسیار توصیه می‌شود؛ زیرا رنگی اجتماعی است و وجود این رنگ احساس آرامش بیشتری به ما می‌دهد؛ اما توصیه می‌شود از این رنگ در اتاق‌خواب استفاده نشود زیرا ممکن است، باعث بی‌خوابی شود.

 

مهگل غفاری / کارشناس معماری و طراحی داخلی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا