پیش بینی اوضاع جهان با نمودارها و گراف‌های علمی

اگرچه کسی نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند اما با رشد داده‌ها و گراف‌ها می‌تواند حدس و گمان‌های دقیق‌تری در این مورد داشت.

در این گزارش پنج نمودار ارائه شده که به کارشناسان کمک می‌کند درباره سال جاری میلادی چه انتظاراتی داشته باشند.

 

اقتصاد جهانی رشد خواهد کرد اما به کندی

 

بر اساس گزارش اکونومیست، انتظار می‌رود در سال 2016، درآمد ناخالص جهانی افزایش یابد اما فقط حدود 2.7 درصد. بازدهی مالی به تازگی به دلیل تشدید سطوح بدهی در بازارهای نوظهور و انقباض مالی در برزیل و روسیه، افت کرده است.

بازدهی ضعیف‌تری در بسیاری از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا از جمله چین و ایالات متحده امریکا مشاهده شده و یکی از نمودارهای ارائه‌شده در این گزارش رشد اقتصادی را در سال جاری میلادی نشان می‌دهد.

 

صدمه‌دیدن تولیدات غذایی به دلیل وخیم‌شدن وضعیت آب و هوا

 

بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل حدود 25 درصد تمامی صدمات ناشی از بلایای طبیعی در بخش کشاورزی رخ خواهد داد.

این بخش توسط پدیده آب هوایی El Nino آزار بیشتری خواهد داد؛ این پدیده در حال حاضر دماهای سطحی در اقیانوس آرام گرمسیری را تحت تاثیر قرار داده است.

نقشه ارائه شده نشان می‌دهد این پدیده چگونه بین زمان حال و سال 2050 بر تولیدات کشاورزی و دامی در سراسر دنیا تاثیر خواهد گذاشت.

 

دریافت حقوق کمتر زنان در مقایسه با مردان

 

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، گسست اقتصادی بین زنان و مردان تا پیش از سال 2133 حذف نخواهد شد. یکی از نمودارهای ارائه‌شده در این گزارش نشان می‌دهد علی‌رغم افزایش دستمزدهای زنان، پرداختی متوسط در سراسر جهان به زنان معادل حقوق دریافتی مردان در 10 سال پیش است.

این نمودار همچنین نشان می‌دهد در حالی که سال 2016 شاهد افزایش مداوم در پرداختی‌های زنان خواهد بود، این رشد در سطح جهانی کند خواهد بود.

 

کاهش سطح فقر

 

تعداد مردمی که در فقر شدید زندگی می‌کنند طی دو دهه گذشته تا حد قابل توجهی افت کرده و تعداد آن‌ها از 1.9 میلیارد نفر به 836 میلیون نفر رسیده است؛ بخش اعظمی از این کاهش پس از سال 2000 رخ داده است.

هم‌اکنون تعداد افراد گرسنه کمتری در جهان وجود دارد؛ در اوایل دهه 1990، 23.3 درصد افراد دنیا در وضعیت گرسنگی به سر می‌بردند، این در حالی است که بین سال‌های 2014 و 2016، این رقم به 12.9 درصد افت کرده است. یکی از نمودارهای ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد انتظار می‌رود سطح گرسنگی اوایل سال 2016 افت کند و کشورهای افریقایی زیر بیابان صحرا بیشترین میزان ارتقا را در این زمینه تجربه می کنند.

 

دنیا به سرعت گرم خواهد شد

 

بر اساس آخرین تحقیقات علمی، هدف کنونی جهانی دو درجه سانتی‌گراد  در زمینه آب و هوا بیش ازحد خوشبینانه است. حدود پنج نهاد آب و هوایی پیش بینی کرده‌اند در صورت ادامه تلاش‌های کنونی برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای، دنیا تا پیش از سال 2030 به گرم شدن خود ادامه خواهد داد.

ارقام بین 2.7 درجه سانتی گراد و 3.7 درجه سانتی گراد آرزوی کنونی 2 درجه سانتی‌گراد را بر باد خواهند داد و بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، در صورتی که هم‌اکنون درباره گرمایش جهانی فکری نشود، دمای جهانی تا 4.8 درجه سانتی‌گراد نیز افزایش خواهد یافت.

 

منبع: سایت مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا