کاهش 8 درصدی بارندگی در تهران

با وجود بارندگی های نسبتا مناسب پاییز امسال که نویدبخش سالی پرآب برای استان تهران و اغلب نقاط کشور بود، اما متاسفانه فصل زمستان، بارش های خوبی را به ارمغان نیاورد و حتی افزایش زودرس دمای هوا، مشکلاتی برای ذخایر برف و آب به وجود آورده است.

در این شرایط و در آستانه سال نو که به طور سنتی مصرف آب افزایش می یابد، لزوم پرهیز از اسراف این مایع حیات بخش و مصرف بهینه آن از سوی شهروندان، کاملا احساس می شود. چراکه در غیر این صورت و با تداوم وضعیت فعلی بارش، تابستان سختی از نظر تامین آب در پیش خواهد بود.   

خسرو ارتقایی؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: از اول مهرماه که شروع سال آبی است تا الان جمعا 145 میلی متر بارندگی در استان تهران داشتیم که متاسفانه نسبت به متوسط درازمدت، بیش از 8 درصد عقب افتادیم. به این دلیل که در بهمن ماه، وضعیت بارندگی اصلا نرمال نبود.

وی افزود: درست است که نسبت به پارسال وضعیت منابع آبمان بهتر است اما در سال آبی گذشته یک بارندگی بسیار خوب در اواخر فروردین ماه داشتیم که حدود 200 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای ما جمع کرد و ذخایر الان ما ناشی از همان بارندگی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران خاطرنشان کرد: اگر میزان بارندگی ها به همین روال پیش برود، این دغدغه و نگرانی برای فصل گرما وجود دارد. ما از شرکت آب و فاضلاب خواستیم که روی مصرف برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند که در تابستان آینده دچار مشکل نشویم.

از اول مهرماه که شروع سال آبی است تا الان جمعا 145 میلی متر بارندگی در استان تهران داشتیم که متاسفانه نسبت به متوسط درازمدت، بیش از 8 درصد عقب افتادیم

ارتقایی تصریح کرد: هم اکنون ذخایر آب سدهای تهران نسبت به سال های ترآبی بیش از 50 میلیون مترمکعب منفی است که نشان می دهد شرایط نرمالی نداریم. ممکن است از نظر بارندگی اخیرا عقب افتاده باشیم اما به دلیل 3 سال خشکسالی، جمع ذخایر سدها نسبت به سال های ترآبی 50 میلیون مترمکعب منفی شده است.

وی در واکنش به این گفته که «باوجود کاهش آب سدها، این تصور عمومی شکل گرفته که به دلیل بارندگی های خوب امسال، وضعیت کاملا مطلوب است»، اظهار کرد: ما پاییز خوبی را از نظر بارندگی پشت سر گذاشتیم اما همانطور که شهروندان عزیز هم دیدند، در زمستان برف و باران آنچنانی نداشتیم. در حال حاضر دمای هوا هم نسبت به سال گذشته و متوسط دما، بالاتر است. دمای هوای سدها در بهمن ماه نسبت به متوسط دما در شرایط نرمال بین 3 تا 4 درجه بیشتر بوده است. این امر به ذوب زودرس مقدار کمی ذخیره برف که در ارتفاعات وجود دارد، منجر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در پایان تاکید کرد: اگر بارندگی ها بعد از عید و در زمان باقی مانده از اسفندماه، شرایط مطلوبی نداشته باشد قطعا باید برنامه ریزی های دقیقی برای کنترل مصرف آب داشته باشیم. ضمن اینکه طرح های جدیدمان از جمله سد ماملو هم وارد مدار شده است اما در مجموع می بایست مدیریت مصرف آب در شهر تهران و دیگر شهرهای استان با کمک مردم عزیز در نظر گرفته شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا