گوشی هوشمند جایگزین کارت در عابر بانک‌ها می‌شود

کارشناسان حوزه فناوری و نرم‌افزار دستگاه‌های خودپرداز معتقدند که استفاده از گوشی هوشمند در انجام تراکنش‌ها، بسیاری از آسیب‌پذیری‌های کارت بانکی را از بین می‌برد.

غول‌های بانکی آمریکا مانند ولز فارگو، بانک آمریکا و چیس، درحال نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز (ATM) جدیدی هستند که امکان دریافت وجه نقد را بدون نیاز به استفاده از کارت بانکی و تنها از طریق تلفن همراه فراهم می‌کند.

دو هزار دستگاه خودپرداز در 28 بانک این کشور مجهز به سیستم بدون نیاز به کارت FIS هستند و کارشناسان قصد دارند 80 هزار دستگاه خودپرداز در آمریکای شمالی را تا 18 ماه آینده به این سیستم مجهز کنند.

کاهش سرقت و تقلب

علاوه بر افزایش سرعت در انجام تراکنشهای بانکی، سیستمهای خودپرداز مبتنی بر گوشی هوشمند بدنبال مقابله با خطر رو به گسترش سرقت اطلاعات کارتهای بانکی هستند. برخی برآوردها نشان می‌دهد، سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی در سال 2015 بیش از 2 میلیارد دلار به صنعت بانکداری جهان خسارت وارد کرده و می‌تواند به انواع دیگری از تقلب و کلاهبرداری منجر شود.

از دیگر مزایای امنیتی استفاده از گوشی هوشمند به جای کارت بانکی، تشخیص سریعتر هویت مشتری است؛ درنتیجه، مدت زمان استفاده از دستگاه خودپرداز به جای 30 تا 40 ثانیه به 10 ثانیه کاهش پیدا می‌کند.

بانک آمریکا (Bank of America) درحال توسعه دستگاه خودپرداز بدون نیاز به کارت مبتنی بر فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) است که به مشتریان اجازه می‌دهد بدون استفاده از کارت بانکی، از دستگاه خودپرداز وجه دریافت کنند. بانک چیس نیز در نخستین گام این امکان را برای مشتریان فراهم کرده تا با تقاضای یک کد دسترسی از بانک از طریق نرم‌افزار تلفن همراه و ورود این کد در دستگاه خودپرداز، تراکنش خود را انجام دهند.

بانک ولز فارگو درحال توسعه دستگاه خودپرداز جدیدی است که به مشتریان اجازه می‌دهد از طریق گوشی هوشمند، کد هشت رقمی مخصوصی را دریافت و از آن برای دریافت وجه نقد از خودپرداز استفاده کنند.

دستگاه خودپرداز "بی سر"       

شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های خودپرداز و گروه‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای مالی بدنبال پاسخگویی به نیاز بانک‌ها به نسل جدید خودپردازها هستند. برخی از فناوری‌ها تنها نیازمند بروزرسانی نرم‌افزاری خودپردازها هستند، اما برخی دیگر مستلزم تغییرات سخت‌افزاری جدیدی هستند.

شرکت تولیدکننده خودپرداز دیبولد (Diebold) در حال آزمایش نسل جدید دستگاه خودپرداز بدون صفحه نمایش و صفحه کلید است که وجه نقد را تنها از طریق انجام تراکنش بر روی گوشی هوشمند به مشتری تحویل میدهد.

این فناوری نیاز به استفاده از کارت بانکی، رمز عبور و تحویل رسید چاپی به مشتری را از بین می‌برد؛ در این روش کاربر باید هویت خود را با استفاده از اسکنر اثر انگشت گوشی هوشمند یا اسکنر عنبیه بر روی دستگاه خودپرداز تأیید کند.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا