کد خبر : 3149 سه شنبه 12 اسفند 1393 - 08:24:17
تاثیر-آلاینده-های-ارگانیک-بر-افزایش-وزن

تاثیر آلاینده های ارگانیک بر افزایش وزن

سیناپرس: پژوهشگران اسپانیائی در تحقیقات جدید خود دریافتند که وجود آلاینده های ارگانیک در بدن انسان می تواند موجب افزایش چربی انباشته و بالا رفتن فاکتورهائی مانند کلسترول و تری گلیسیرید شود .

تعریف علمی عارضه چاقی یعنی بالا بودن بیش از بیست درصد میزان توده بدنی نسبت به اندازه ایده آل فرد که بر اساس مولفه هایی مانند جنسیت ، سن و قد محاسبه می شود . افراد چاق دارای چربی های انباشت شده در زیر لایه های پوست هستند و این موضوع عموما به دلیل دریافت کالری بیشتر از میزان مورد نیاز مصرف روزانه رخ می دهد . به تازگی پژوهشگران در مطالعات خود به وجود رابطه ای مستقیم بین شرایط محیط زیست و آلودگی های موجود در محیط و چاقی پی بردند . بر این اساس میزان بالا رفتن وزن ، با میزان بالا بودن آلاینده های جوی در ارتباط است .

در همین زمینه خوانا پدرو آربولا Juan Pedro Arrebola  از دانشگاه گرانادا University of Granada در کشور اسپانیا که سرپرستی این تیم پژوهشی را بر عهده دارد ، اعلام کرد : " ما در تحقیقات خود دریافتیم افرادی که دارای آلایندگی های ارگانیک (POPs)  بیشتری در بدن خود هستند ، در معرض خطر بالا تری برای ابتلا به چاقی و بالا بودن سطح کلسترول و تری گلیسیرید قرار دارند . "

به گفته پزشکان ، فاکتورهای فوق یعنی اضافه وزن ، کلسترول و تری گلیسیرید بالا از مهمترین مولفه های بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شوند .

در این مطالعات ، محققان نسبت به آزمایش میزان چربی انباشته در زیر پوست و بافت های بیش از 300 زن و مرد اقدام کردند . این افراد همگی جهت استفاده از خدمات جراحی در دو بیمارستان شهر گرانادا پذیرش شده بودند .

توجه به این مساله ضروری است که آلاینده های ارگانیک قادر به باقی ماندن در بدن به مدت چندین سال هستند . این  زمان بقا گاهی به یک دهه نیز می رسد و عمده ترین روش وارد شدن این آلاینده ها به بدن انسان از طریق تغذیه و مواد غذائی است .

پدرو آربولا  در ادامه سخنانش افزود : " آلاینده های ارگانیک به مرور زمان و همراه با چربی های زیر پوستی در بدن تجمع پیدا می کنند و این موضوع سبب شد در میانه تحقیقات خود در این زمینه ، به ایده انباشت چند ساله این مواد در بدن انسان برسیم . "

پژوهشگران در این مطالعات با استفاده از روش های آماری پیچیده موفق به اثبات این موضوع شدند که انباشت میزان آلاینده های ارگانیک در بدن ، ارتباط مستقیمی با بالا رفتن میزان چربی ، کلسترول و چاق شدن فرد دارند .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که این داده ها بدون در نظر گرفتن مولفه های سن ، جنسیت ، محل زندگی و عاداتی مانند استعمال دخانیات در افراد شرکت کننده در این پژوهش اعلام شده است .

نتایج کامل این تحقیقات و شرح گزارش عملکرد تیم پژوهشی فوق در آخرین شماره مجله آلودگی های زیست محیطی journal Environmental Pollution  منتشر شده است .