نابودی جنگل های آمریکای شمالی بر اثر خشکسالی

پژوهشگران در دانشگاه دوک با پیش بینی سرعت و گستردگی این روند  خشکسالی  در مقطع زمانی فعلی و اثرات طولانی مدت آن بر این منطقه ؛ در پی یافتن شیوه های کاهش این روند هستند.

محققان با حفظ جنگلها و مراتع در پی آن هستند که تمامی گونه های جانوری و گیاهی را از خطر انقراض طبیعی نجات دهند و در این راستا متخصصین جنگلداری سعی در حفظ جمعیت گونه های کمیاب گیاهی و سرشماری درختان و گونه های گیاهی مختلف در بخش هایی از ایالات متحده آمریکا کرده اند.

به باور کارشناسان، این فرایند خشکسالی  باعث از بین رفتن طیف گسترده ای از درختان منطقه شده  و آتش سوزی های مهیبی را به همراه خواهد داشت .

گفتنی است بروز شرایط فعلی و وخیم منابع طبیعی و جنگل های این منطقه سبب شد تا گروهی از پزوهشگران دانشگاه دوک با بررسی این موضوع اعلام کنند که رویکرد جدید در این خصوص می تواند به حفظ منابع طبیعی کمک کرده و از بحران پیشگیری کند. در این میان محققان با حفظ جنگلها و مراتع در پی آن هستند که تمامی گونه های جانوری و گیاهی را از این خطر انقراض طبیعی نجات دهند و در این راستا متخصصین جنگلداری سعی در حفظ جمعیت گونه های کمیاب گیاهی و سرشماری درختان و گونه های گیاهی مختلف در بخش هایی از ایالات متحده آمریکا کرده اند.

این موضوع در حالی عنوان می شود که از بین رفتن جنگل ها و مراتع تنها مشکل پیش روی محیط زیست آمریکای شمالی نیست ؛ بلکه با کاهش جنگل ها و درپی آن از بین رفتن درختان مورد استفاده در صنایع مختلف ؛  صنعت چوب در این کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در پی آن افزایش قیمت و کاهش صنایع وابسته به آن ، اقتصاد منطقه و در نهایت کشور با چالشی جدید روبرو خواهد شد.

با توجه به عوامل فوق الذکر ؛ پژوهشگران در پی یافتن روشی برای پیش بینی شرایط جوی در مناطق غربی کشور آمریکا و تاثیر آن بر مناطق شرقی و جنگل ها از طریق یافتن جریان بادهای و موسمی هستند  و به این ترتیب سعی در کنترل این جریان های طبیعی دارند . آن ها در ادمه با بیا ن این موضوع که این مرحله ممکن است  با توفیق زیادی همراه نباشد ، تلاش برای جایگزینی این جنگل ها با جنگلهای مصنوعی را  نیز مد نظر قرار داده اند .

در خاتمه گفتنی است ؛ پژوهشگران ابراز امیدواری کردند که با تهیه فهرستی از منابع و جنگل های در دسترس بتوانند به  حفظ حداقلی آن ها اهتمام ورزیده  و با این روش ریسک از دست دادن گونه های گیاهی و درختان مختلف را در این مقطع زمانی به حداقل برسانند .

منبع : UPI