گزارش تصویری از پل ویلیام ادواردز

 این بنا که در حقیقت یک پل کمانی به ارتفاع 10 متر و عرض 3 متر است و  بر روی رودخانه تًف در کشور ولز ساخته شده است و قدمتی بالای 200 سال دارد .

ساخت  این پل در سال 1746 میلادی شروع شده و عملیات عمرانی آن به  مدت 10 سال به طول انجامید تا سرانجام در سال 1756 میلادی پل ویلیام ادواردز آماده بهره برداری شد .

 در زمان گذشته به جای این پل یک معبر سنگی بسیار باریک بر روی این رودخانه قرار داشت و به صورت رسمی عبور و مرور در عرض رود را برای عابرین دشوار ساخته بود تا سرانجام در قرن هجدهم میلادی عملیات ساخت این پل با سر و صدای فراوانی شروع شود  و پس از ساخت با نام نیو بریج ( پل نو ) از آن یاد شد زیرا به جای آن معبر کوچک یک گذرگاه با 3 متر عرض قرار گرفته بود که حتی اجازه عبور گاری و ارابه  را نیز به ساکنین می داد ، در ادامه و در قرن نوزدهم بود که به تدریج این پل تغییر نام داد و به نام پل پونتی پرید شناخته شد ، تاریخ دقیق این تغییر نام سال 1856 ثبت شده است .

هنگامی که در سال 1746 ساخت این پل آغاز شد هیچکس انتظار تخریب سریع آن را نداشت ولی در طغیان آب رودخانه در سال 1748 این پل کمانی به صورت کامل تخریب شد تا ساخت این پل دوباره و این بار با دقت بسیار بالاتر و با مصالح بسیار بهتری شروع شو د.

گفتنی است پل ویلیام ادواردز  تا به حال سه بار فرو ریخته است که تمامی این سقوط ها در طول زمان ده ساله نخست ساخت آن اتفاق افتاد ، فرد اصلی و بانی ساخت این پل که ادواردز نام داشت بارها طراحی این پل را تغییر داد و مدل های مختلفی از کمان را روی آن امتحان کرد که چند بار به سقوط پل انجامیدند ولی در نهایت این پل با یک کمان کاملا مناسب و درست محاسبه شده به مرحله ساخت کامل و بهره برداری رسید .  شاید یکی از دلایلی که ساخت این پل برای مدتی طولانی ادامه داشت نیز ترس از طغیان مجدد رود و از دست رفتن دوباره تمامی زحمات سازندگان بود، این موضوع موجب احتیاط زیاد و محکم کاری فراوان مسئولان ساخت این معبر شده بود و البته این وسواس در ساخت به نحوی بوده است که این پل حتی امروزه نیز قابل استفاده است .

امروزه در کنار این پل تاریخی ، یک پل جدید برای عبور ماشین ها ساخته شده است و از پل قدیمی مانند یک گنجینه ملی نگه داری می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا