اجرای موسیقی مجازی با استفاده از هوا

بیشتر افراد گیتار هوا (air guitar) را دیده اند اما چیزی که در اینجا معرفی می شود ، یک درام- کیت نامرئی بوده که قطعا در نوع خود بی نظیر است . این دستگاه ایرودرام (Aerodrums) نامیده می شود که در آن فن آوری ردیابی مربوط به حرکت اجزای بدن نوازنده تبل در زمان واقعی را مورد استفاده قرار داده تا به طور دقیق حرکت را به صدا برگرداند .

قابل توجه است که با یک دوربین سرعت بالا می توان تشعشع نور صحنه ، صدا و حرکت توام پاهای نوازنده را ثبت کرد . در واقع نوازنده به فاصله یک متری از دستگاه نشسته  و شروع به نوازندگی می کند که دوربین آن ثبت کرده و بر روی یک مانیتور کامپیوتری منعکس می سازد .

ریچار لی (Richard Lee) همکار مخترع این دستگاه که خود از نه سالگی نوازنده طبل بوده می گوید :  کار با این دستگاه ، تجربه ای بسیار واقع گرایانه است .

ریچارد لی اعلام کرد که این دستگاه از حساسیت بسیار بالایی در سرعت برخوردار است ، اگر ضربه آرامی بر این دستگاه نواخته شود ، نوای بسیار آرامی از آن شنیده خواهد شد و اگر ضربه محکم باشد ، صدای آن بلند خواهد بود . بررسی های لازم بر روی این دستگاه انجام شده تا صداهای نهفته و پوشیده بسیار کم باشد و اگر هم وجود داشته باشد ، نوازنده بتواند نادرستی آن را احساس کرده و تشخیص دهد .

سازندگان این ایرودرام (Aerodrums)، ابتدا روی ایده استفاده از دستکش برای دستان نوازنده و هدست کار کرده اند ، اما یان موروان (Yann Morvan) از آزمایشگاه تصور و تجسم در کالج ترینتی دوبلین (Vision and Visualization lab at Trinity College Dublin) و از دیگر همکاران مخترع این دستگاه می گوید اولویت آنها ایجاد یک جایگزین مناسب تر برای نوزاندگان طبل بوده است. او در ادامه یادآور می شود : ما نمی خواستیم دستگاه ایرودرام وسیله ای بر پایه مد و زودگذر باشد و زود فراموش شود . بلکه ما در نظر داشتیم ابزار موسیقی مناسب و دارای مقبولیت را برای نوازندگان درام داشته باشیم .

بر خلاف یک کیت درام سنتی ، این دستگاه ایرودرام (Aerodrums) به اندازه کافی کوچک بوده و با یک کیف قابل حمل است و می توان با هدفون صدای آن را به صورت آزاد شنید . در واقع این دستگاه نسبت به نمونه های سنتی اش بسیار مناسبت تر است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا