ابتکار: صندوق منطقه ای مقابله با ریزگردها تاسیس می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، معصومه ابتکار عصر دوشنبه پس از افتتاح رسمی ساختمان منطقه مرکز و غرب آسیا کنوانسیون بین المللی رامسر مربوط به تالاب ها در شهرستان رامسر، در گفت و گو با خبرنگاران افزود که آثار تولید گرد و غبار از کشورهای منطقه روی کشور ما تاثیر گذاشته است و تشکیل چنین صندوقی برای مقابله با این پدیده در منطقه ضروری است.

وی تصریح کرد: آخرین مصوبه دولت در این خصوص هفته گذشته صورت گرفت و به دستگاه های مسوول ابلاغ شد که مبنای آن مدیریت طوفان های ناشی از گرد و غبار بود و اعتبارات کافی برای آن در نظر گرفته شد.

ابتکار با اشاره به برنامه فرابخشی در این خصوص و تکلیف همه بخش ها برای اقدامات به منظور کاهش این پدیده در کشور، اظهار داشت: دستگاه هایی نظیر هواپیمایی، هواشناسی، وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و وزارت بهداشت در این برنامه وظایفی برعهده دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در مرحله واکنش سریع، هواشناسی و وزارت بهداشت مسوولیت دارند، وزارت بهداشت باید برای مقابله صحیح با پدیده ریزگردها آموزش های لازم را ارایه کند و کار مشترکی نیز بین سازمان حفاظت محیط زیست و هواشناسی صورت می گیرد و در موضوع مقابله با فرسایش بادی خاک نیز با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اقدامات مشترک صورت می گیرد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در این خصوص گفت: این مصوبه نیز به سازمان جنگل ها کمک خواهد کرد که از روش های علمی برای مقابله با پدیده ریزگردها بهره ببرد، بخشی از مقابله با این پدیده نیز بین المللی است که در حال رایزنی با نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل هستیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه مقابله با موضوع گرد و غبار نیازمند مواجهه علمی و مدیریت صحیح است و مقابله با ریزگردها راه حل آنی و کوتاه مدت ندارد، افزود: دولت قبل هم راه حل کوتاه مدتی در این خصوص ارایه نکرد، دولت تدبیر و امید کارهای خود را در این زمینه انجام داده و زمینه ها را مهیا کرده است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به فعالیت ستاد اجرایی مقابله با ریزگردها، گفت: ستاد عالی مقابله با گرد و غبار نیز برای تنظیم برنامه ملی در این خصوص تلاش می کند و به زودی این برنامه ملی تهیه خواهد شد.

ابتکار همچنین آمایش سرزمین را یکی از سیاست های اصلی در برنامه ششم توسعه ذکر کرد و اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی با نگاه توسعه پایدار در حال تدوین برنامه ای در این خصوص است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز مسوولیت خود در این ارتباط مبنی بر مکان یابی فعالیت های اقتصادی و ارزیابی زیست محیطی برنامه را به طور دقیق انجام می دهد.

وی در پاسخ به سووالی در خصوص جاده سازی در جنگل ابر، این موضوع را منتفی دانست و گفت: این موضوع با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست منتقی شد و این منطقه با تلاش سازمان، منطقه حفاظت شده اعلام شده و سازمان بر این موضوع نظارت می کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان بر این موضوع نظارت می کند که مناطق حفاظت شده از جمله جنگل های هیرکانی طبق برنامه اداره شود و کارگروهی در سازمان در این خصوص تشکیل شده و با همکاری سازمان جنگل ها قصد داریم مقابل تخریب و بهره برداری بی رویه از جنگل ها و منابع طبیعی را بگیریم.

وی در خصوص مبادله یوزپلنگ ایرانی و ببر سیبری نیز گفت که سازمان حفاظت محیط زیست چنین برنامه ای را در دست اجرا ندارد و تنها این موضوع در دست بررسی است و هیچ اتفاقی در این خصوص نخواهد افتاد.

معاون رییس جمهوری در خصوص مدیریت پسماندها نیز گفت: قانون جامع پسماندها تکلیف همه بخش ها را در این خصوص روشن کرده است. سیاست های کلی پسماند برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و سیاست های اجرایی آن برعهده سازمان شهرداری ها و وزارت کشور است و تفاهم نامه ای نیز در این خصوص با وزارت کشور و استانداری های استان های شمالی داریم.

ابتکار ادامه داد: استانداری های استان های شمالی باید برنامه خود را بر اساس قانون جامع تنظیم کنند، در برخی شهرها نیز بخش خصوصی این مسوولیت را برعهده گرفته زیرا توجیه اقتصادی دارد. قانون برنامه پنجم نیز تکالیفی را برای بخش های مختلف در این خصوص مشخص کرده که بخشی از این تکالیف اجرایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: شوراهای شهر در شهرهای کشور و حتی روستاها می توانند برنامه مدیریت پسماند خود را به تصویب برسانند که این کار باید بر اساس مولفه های اقتصادی صورت بگیرد که نمونه های موفقی در این زمینه در برخی از شهرهای کشور انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا