خروجی رشته ارتباطات دانشگاه ها مناسب نیست

این عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی افزود: به این معنا که در وهله اول ممکن است ضعف در خود دانشجو باشد و دیگری مربوط به ضعف موجود در رسانه هاست. از سوی دیگر می توان بخشی از مشکل را درون دانشگاه ها جست و جو کرد.از این رو، باید گفت برخی از دانشجویان که وارد این رشته می شوند بدون شناخت از آن و با آگاهی و اطلاعات کم وارد این رشته می شوند و در واقع این رشته را به دلیل نام آن انتخاب می کنند اما متاسفانه از بازار کار و آینده آن هیچ اطلاعی ندارند و صرف اینکه در دانشگاه روزنامه نگاری بخواند این رشته را انتخاب می کند.

وی ادامه داد: در نتیجه وقتی وارد دانشگاه می شود، دروس را هم به هر روش ممکن پاس می کند و در اینجاست که ضعف دانشگاه ها و نظام آموزشی ما مطرح می شود. به این معنا که اساتید کار عملی از دانشجویان خود نمی خواهند و اگر هم بخواهند حساسیت خاصی بر روی نحوه انجام آن نشان نمی دهند. بنابراین، از آنجا که دانشجو استعداد لازم را ندارد، سرخورده می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متون درسی این رشته نیز قدیمی است و اساتید و متخصصان حوزه هم مطالعات و تالیفات جدیدی عرضه نکرده اند، گفت: مشکل اصلی دانشجویان ما این است که از دبیرستان وارد دانشگاه می شوند و بدون پرس و جو و هدف گذاری و برنامه ریزی برای آینده شان صرف ورود به دانشگاه رشته ای را انتخاب کرده و در آن مشغول به تحصیل می شوند و چون شناخت کافی ندارند در میانه راه بازمی مانند.

اسدی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که، متاسفانه در اکثر رسانه های ما افرادی کار می کنند که هیچ شناخت حرفه ای از موضوع رسانه نداشته و از مسایل حرفه ای و آموزشی این رشته آگاه نیستند.

وی تاکید کرد: روزنامه ها و رسانه های ما سیاست زده هستند، به این معنا که در ظاهر حرفه ای هستند اما، در عمل رفتار حرفه ای از خودشان نشان نمی دهند و مدام سعی بر آن دارند که با یک جریان و حزبی همراهی کرده و حمایت آنها را جلب کنند. این مشکلات دست به دست هم می دهد تا یک دانشجوی روزنامه نگاری وقتی می خواهد وارد بازار کار شود با مشکلات عدیده ای رو به رو شده و در نهایت سرخورده شود

دانشجو باید برای ورود به دانشگاه مطالعه کرده و رشته ای را که می خواهد در آن درس بخواند با عشق و علاقه انتخاب کند. از سوی دیگر، اساتید هم باید مدام در حال به روز کردن خود باشند.

این استاد ارتباطات در ادامه به ارایه راهکارهایی برای حل این مشکلات پرداخته و گفت: با توجه به مشکلات یاد شده، در وهله اول دانشجو باید برای ورود به دانشگاه مطالعه کرده و رشته ای را که می خواهد در آن درس بخواند با عشق و علاقه انتخاب کند. از سوی دیگر، اساتید هم باید مدام در حال به روز کردن خود باشند.

وی ادامه داد: البته، در بسیاری موارد اساتید برجسته ای هم در دانشگاه های ما وجود دارند اما، به دلیل همان موضوع که اغلب دانشجویان در همان فضای دانش آموزی قرار دارند، نمی توانند از اطلاعات اساتید خود بهره ببرند. بنابراین، در اینجا بار دیگر ضعف دانشجو مطرح می شود.

اسدی افزود: علاوه براین، ارتباط بین دانشگاه ها و صنعت رسانه باید برقرار شود و افرادی در دانشگاه ها وجود داشته باشند که به این حوزه نگاه کلان داشته باشند که بتوانند با رسانه ها وارد مذاکره شوند و از طریق انعقاد تفاهم نامه بتوانند این ارتباط را برقرار کنند. به این ترتیب، دانشجو علاوه بر یادگیری عملی مطالب می تواند بازار کار مناسبی هم برای خود پیدا کند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر، رسانه ها هم باید موظف شوند که در جذب نیرو از فارغ التحصیلان دانشگاهی که به کار عملی هم مسلط هستند بهره گیرند که این موضوع باید بر عهده وزارت ارشاد، وزارت علوم و وزارت کار باشد که بتوانند روی این موضوع نظارت کنند.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا