کشف بزرگترین سیاه چاله در یک کهکشان دور

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی اسپوتنیک نیوز، کهکشان NGC 4889 که 200 سال پیش کشف شد، یک کهکشان بیضی شکل است که 308 میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد.محققان تلسکوپ فضایی هابل با اعلام کشف یک شیء بزرگ در مرکز این کهکشان، آن را به عنوان بزرگترین سیاه چاله کشف شده تاکنون توصیف کردند.

در یک بیانیه مشترک سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و سازمان فضایی اروپا آمده است: این سیاه چاله که جرم آن 21 میلیون برابر جرم خورشید است، دارای یک افق رویداد — سطحی از سیاه چاله که در آن حتی نور هم نمی تواند از چنگال گرانشی سیاه چاله فرار کند– و قطری حدود 130 میلیارد کیلومتر (80 میلیارد مایل) است.
افق رویداد (Event horizon) در نسبیت عام، منطقه ای از فضازمان است که در آنجا تمامی مرزهای فضا به شدت تحت تأثیر سیاه چاله است و اگر جسمی وارد این ناحیه شود، سرانجام به روی تکینگی سیاه چاله سقوط می کند. افق رویداد قسمتی از تقسیم بندی مناطق خارجی سیاهچاله هاست.
در مقایسه، قطر سیاره زمین هشت هزار مایل و قطر خورشید حدود 865 هزار مایل است.حرکت از یک طرف این سیاه چاله به طرف دیگر آن تقریبا معادل 15 برابر قطر مدار نپتون به دور خورشید است.
دانشمندان معتقدند که سیاه چاله ها در مرکز همه کهکشان ها وجود دارند و مقایسه کهکشان NGC 4889 با کهکشان راه شیری نشان می دهد که این سیاه چاله واقعا بزرگ است.
قطر سیاه چاله کلان جرم در مرکز کهکشان ما یک پنجم مدار سیاره مشتری به دور خورشید ارزیابی می شود و تصور می شود که جرم آن تنها سه تا چهار میلیون برابر جرم خورشید ما باشد.
سیاه چاله کلان جرم، بزرگترین نوع سیاه چاله در کهکشان ها است که گمان می رود در مرکز تقریبا همه کهکشان ها از جمله کهکشان راه شیری وجود دارد. این سیاه چاله ها پر جرم ترین نوع سیاه چاله ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی نظیر است.