نابودی میراث فرهنگی در جنگ

یکی از جنبه های مخرب جنگ ، نابودی آثار و اشیا ارزشمند باستانی و تاریخی است که هر یک می توانند بازگو کننده بخشی از تمدن و فرهنگ بشریت بوده و متاسفانه به هیچ عنوان خسارات وارد شده به ان ها قابل بازگشت نبوده و بسیاری از این آثار طی جنگ های مختلف در سراسر دنیا برای همیشه از بین رفته اند . البته این موضوع ، پدیده جدیدی نبوده و بشر از روزگار کهن شاهد تخریب آثار و بقایای ارزشمند تاریخی اجداد خود در جنگ های عمدتا بی حاصل بوده است . برای نمونه تنها درطول جنگ جهانی دوم ده ها اثر تاریخی و موزه در قاره اروپا از بین رفت .

به تازگی نیروهای گروه تروریستی  داعش ویدئوی را منتشر کرده اند که در آن تعدادی از افراد این گروه تروریستی در حال تخریب مجسمه های باستانی و سایر آثار تاریخی موجود در موزه موصل هستند . این موضوع در حالی صورت می گیرد که پیش از این افراد این گروه ، کتابخانه شهر موصل را که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می شود ، نابود کرده بودند . در این فاجعه فرهنگی بیش از ده هزار کتاب ارزشمند نابود شدند که در میان آن ها تعداد زیادی نسخه های منحصر به فرد آثار فرهنگی ، هنری ، فلسفه و تاریخ وجود داشت . از جمله آثار ارزشمند دیگری که طی این اقدام وحشیانه و ضد فرهنگی نیروهای داعش از بین رفت می توان به صدها نسخه از کتاب های خطی اشاره کرد .

باید خاطر نشان کرد که این گروه تروریستی پیش از این در حدود 290 اثر تاریخی ارزشمند را در سوریه نابود کرده بود که برخی از آن ها جز میراث ثبت شده جهانی و زیر نظر یونسکو بودند .  در این گزارش تصویری به بررسی برخی از آثار نابود شده فرهنگی – تاریخی در طول جنگ های مختلفی که طی دهه گذشته انجام شده است در سراسر دنیا ، پرداخته می شود . 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا