مهمترین عامل مؤثر در مقالات باکیفیت و دارای استناد بالا تعامل بین‌المللی است

 دکتر رضا ملک زاده صبح امروز در حاشیه همایش سراسری معاونین تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص تخلفات پژوهشی گفت: در تمام کشورهای دنیا در پروسه و همچنین نشر تحقیقات تخلفاتی وجود دارد اما ما توانستیم کمیته ای را تحت عنوان اخلاق در پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی مستقر کنیم که بر سلامت پژوهش و نشر آن نظارت کنند.

دکتر ملک‌زاده مهمترین مشکل حوزه تحقیقات و فناوری را عدم صرف وقت کافی توسط نیروی انسانی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دانست و افزود: علی رغم جایگاه نخست ایران در منطقه در حوزه علم، تا سال گذشته بودجه پژوهشی کشور کمتر از نیم درصد بود که خوشبختانه در بودجه سال آینده دولت یک درصد بودجه را به حوزه پژوهش اختصاص داده که امیدواریم در مجلس نیز تصویب شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای پارک های علم و فناوری، خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی چندین پارک علم و فناوری در تهران و شهرستان ها برنامه‌ریزی های لازم را انجام داده‌ایم اما سیاست اصلی ما این است که فناوران بخش سلامت بتوانند از پارک های علم و فناوری موجود در وزارت علوم استفاده کنند زیرا ما نیازمند انجام تحقیقات و پژوهش های مشترک هستیم.

دکتر ملک‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رتبه تولید علم ایران در سال 2015 اظهار داشت: علاوه بر جایگاه نخست ایران در حوزه تعداد مقالات، کیفیت آنها نیز بسیار مطلوب بوده که باعث کسب رتبه برتر ایران در حوزه ارجاع و استناد به مقالات شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان یکی از دانشگاه های بسیار مهم در حوزه توانبخشی یاد کرد و گفت: یکی از حوزه های مهم فعالیت در این دانشگاه، در مورد معلولیت و عقب ماندگی ذهنی و مطالعات ژنتیکی است و امیدواریم با این مطالعات بتوانیم از تولد نوزادان دارای معلولیت و عقب ماندگی ذهنی جلوگیری کنیم.

وی افزود: برخی از طرح های اجرایی و مطالعاتی توسط معلولان تحصیل کرده به ما ارایه شده که از آنها حمایت کرده ایم.دکتر ملک زاده در خصوص وسایل و تجهیزات توانبخشی مورد نیاز کشور، گفت: تعدادی از شرکت های دانش بنیان به تولید این تجهیزات می پردازند که امیدواریم با حمایت از آنها بتوانیم تجهیزاتی را که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد در داخل کشور تولید کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به لزو م حمایت از تولید تجهیزات مورد نیاز در حوزه توانبخشی گفت: با این اقدام می توان علاوه بر کاهش قیمت ،دسترسی را نیز افزایش داد.

وی در پایان یادآور شد: بسیاری از وسایل و تجهیزات مورد نیاز توانبخشی در حال حاضر در داخل کشور و توسط شرکت های وابسته به سازمان هلال احمر تولید می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا