نخستین ماهواره‌ تمام الکتریکی جهان به فضا رفت

به گزارش ایسنا، این موشک به ارتفاع یک ساختمان 22 طبقه دیروز در ساعت 15:50 دقیقه به فضا ارسال شد که سومین پرواز شرکت اسپیس‌ایکس در کمتر از دو ماه اخیر محسوب می‌شود.در بالای این موشک یک جفت ماهواره متعلق به شرکت ارتباطات یوتل‌ست در فرانسه و شرکت ABS در برمودا قرار داشت که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده‌اند.ماهواره‌های موجود در این موشک بجای سیستم‌های رانشگر شیمیایی رایج به موتورهای سبک تمام‌الکتریکی برای رسیدن به مدار و باقی ماندن در آن مجهز بودند.این فناوری به ماهواره‌ها اجازه داد تا بر روی یک موشک متوسط فالکون 9 به فضا پرتاب شوند.

مزیت استفاده از موتورهای الکتریکی، استفاده از سوخت کمتر نسبت به ماهواره‌های دارای رانشگر شیمیایی است که باعث کاهش وزن و در نتیجه، کاهش هزینه‌ها می‌شود. اشکال آن نیز این است که ماهواره‌ها بجای چند هفته ممکن است چند ماه در راه رسیدن به مدار خود در ارتفاع 36 هزار کیلومتری زمین باشند.ماهواره جدید یوتل‌ست به شبکه 35 عضوی این شرکت خواهد پیوست که به ارائه طیفی از خدمات تلفن همراه، اینترنت، ویدیو و سایر خدمات ارتباطی می‌پردازد. ماهواره جدید، دسترسی شرکت یوتل‌ست را تا آمریکا گسترش خواهد داد.

شرکت ABS که در حال حاضر شش ماهواره دارد، ماهواره جدید خود را برای خدمت‌رسانی به مشتریان خود در اروپا، آفریقا و خاورمیانه در مدار قرار خواهد داد.

این دو شرکت همکاری خود را برای ارسال یک جفت ماهواره دیگر بر روی موشک فالکون 9 در سال جاری ادامه خواهند داد. شرکت اسپیس‌ایکس نیز به ماموریت‌های ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ناسا ادامه داده و همچنین بر روی یک فضاپیمای ارتقایافته خود به منظور ارسال فضانوردان به فضا کار خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا