نظم و بی نظمی : داستان اطلاعات

ابراهیم عمرانی پس از خوش­آمد­گویی به حضار این چنین آغاز کردند : هدف مشترک انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد " اطلاعات" و " اشاعه " آن است. در جلسه امروز قصد داریم یک بحث نظری مانند اطلاعات را با فیلم به صحنه بکشانیم و راجع به آن طرح بحث کنیم. فیلمی که پخش می شود قسمت دوم فیلم نظم و بی نظمی؛ داستان اطلاعات در جهان به روایت جیم الخلیل است و پس از آن اساتید به نقد و بررسی آن خواهند پرداخت.
پس از پخش فیلم  دکتر نوراله مرادی استاد پیشکسوت کتابداری و آرشیو ایران درباره فیلم گفتند: همانطور که روایت گر در فیلم اشاره کرد ما تعریف دقیقی از اطلاعات نداریم و تعاریفی مانند (اطلاعات قدرت تصمیم گیری را زیاد می کند) و (اطلاعات به ما اختیار زیاد می دهد) ؛ نشانه های اطلاعات هستند.
می توان اطلاعات را به دو گروه اکتسابی و ایجادی تقسیم نمود که وسعت بسیار زیادی دارد. برای مثال می توان مرجع شناسی را که در علم کتابداری و اطلاع رسانی گستردگی و تنوع بسیاری دارد نام برد.
دکتر یزدان منصوریان دانشیار دانشگاه خوارزمی معتقد بودند تقریباً تمام علوم با یک نقطه تاریک شروع می شوند. یعنی علومی که ما می شناسیم هاله روشنایی حول یک هسته تاریک اند. ما در بررسی رشته علم اطلاعات، به دلیل اینکه اطلاعات عنصر بنیادین رشته ماست؛ به همان اندازه که به آن نزدیک هستیم، از آن دوریم. فقط بخشی از آنچه در هستی وجود دارد برای ما قابل درک است. در پایان نیز انواع اطلاعات را نام برده و درباره آن توضیحاتی دادند.
خراسانچی ،مدیر مؤسسه و کتابخانه حسینیه ارشاد از استقبال حاضرین تشکر کرده و توضیح دادند: این فیلم یک انتخاب هوشمندانه از سوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. دو نکته بسیار مهم در این فیلم علاوه بر اهمیت اطلاعات و مفهوم آن، با اشاره به اختراع خط و تأثیر آن در علم اطلاعات، بینندگان توجه داد که کلمات به ایده ها فرصت می دهند که دچار مرور زمان نشوند. گرچه حرفه کتابداری، مستندسازی است اما مکتوبات و مستندسازی میان عموم هنوز جدی گرفته نشده است.
نکته مهم بعدی در این فیلم توجه دادن مخاطبان به "ارزش فکر" است. با مکتوب کردن افکار از بی نظمی فکری جلوگیری کنیم و با به کار بستن افکار در جای درست و منطقی اهداف علمی را پیش ببریم.
دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو هیأت مدیره انجمن ترویج علم بحث را درباره پیش بینی های علمی در زمان حال و آینده آغاز کردند.
اهمیت دسترسی علمی به اطلاعات را تحت سه مؤلفه "درک واقعیت" ، " تصویر از وضع موجود" و " قدرت مشارکت تصمیم گیری" برای زندگی بهتر توضیح دادند. جهت تأکید به لزوم سازماندهی اطلاعات و استفاده کاربردی آن، درباره شاخص های توسعه انسانی در کشورهای مختلف و نیز بررسی دلایل تمرکز جمعیت در مراکز استان های کشورمان بوسیله آمار و ارقام توضیح دادند.
در انتها ابراهیم عمرانی درباره لزوم مسئولیت پذیری مردم در قبال اطلاعات و توجه بیشتر به آن صحبت کردند.
پرسش و پاسخ پس از اتمام صحبت­های هر سخنران انجام و این نشست در ساعت 12 به پایان رسید.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا