کشف فسیل دایناسور 8 میلیون ساله در برزیل

پیش از این گمان می رفت خونخوارترین و خشن ترین دایناسور دنیا تیراناسور یا همان تی رکس Tyrannosaurus rex مشهور است که در قلمرو خود در دوران پیش از تاریخ ، از تمامی دایناسورها نیرومند تر بوده و تقریبا همه گونه های دایناسور از این موجود ترسناک می گریختند . مهمترین سلاح تیراناسور ها دندان های مهیب و کشنده آن بود .

کشفیات جدید دیرینه شناسان در برزیل منجر به کشف گونه ای جدید از دایناسورها شده است که به نظر می رسد به مراتب از تیراناسور خطرناک تر بوده و دارای دندان های تیز تر و قدرت شکار بسیار بالاتری است . این دایناسور که از سوی دیرینه شناسان با عنوان  Purussaurus brasiliensis  معرفی شده است ، جد بزرگ کایمن ها caiman محسوب شده و هشت و نیم میلیون سال پیش زندگی می کرده است . مطالعات انجام شده ، محدوده جنگل های امروزی آمازون را به عنوان زیستگاه این دایناسور معرفی کرده و دانشمندان اعلام کردند قدرت فک و آرواره های این هیولای ماقبل تاریخ ، در حدود دو برابر قدرتمند تر از تیراناسور است .

در همین زمینه تیتو آئورلیانو Tito Aureliano یکی از پژوهشگران دیرینه شناس دانشگاه ایالتی پرنامبوکو University Federal of Pernambuco و از اعضای تیم مطالعاتی مورفومتری Morphometry اعلام کرد : " ما مطالعات زیادی در زمینه ساختار بدنی و قدرت فک و دندان های این گونه جدید دایناسور که نام کامل آن Caiman Purussaurus Brasiliensis است انجام دادیم . این دایناسور در اواخر دوریه میوسن زندگی می کرده است .  بازسازی های کامپیوتری انجام شده بر مبنای فسیل های به دست آمده از این دایناسور ، نشان می دهد که Purussaurus در طول تاریخ حیات در کره زمین ، مرگبار ترین آرواره ها را در اختیار داشته است . "

 در این بررسی ها همچنین تخمین زده می شود که این دایناسور برای انجام فعالیت های روزانه و عادی خود به دست کم چهل و شش کیلو گرم گوشت شکار در طول روز نیاز داشته و دندان های تیز و قدرتمند  Purussaurus  به وی این اجازه را می داده تا هر نوع شکار با هر گونه وسیله دفاعی و پوست قطور را دریده و گوشت وی را مصرف کند . لازم به توضیح است که این دایناسور از انواع دایناسورهای خشکی زی محسوب می شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا