ثبت توده عظیم ابر در حال گسترش بر روی دریای هیدروکربن تایتان توسط کاسینی

سینا پرس: محققان بر این باورند که این تغییرات آب و هوایی نشانه ای از طوفانهای تابستانه ای این قمر است که مدتها پیش توسط آنان پیش بینی شده بود.

فیلم مربوط به حرکت این توده  ابری را میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید:

http://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/details.php?id=PIA18420

پیش از این ، آخرین تصویر منتشر شده از سوی سفینه کاسینی مربوط به اواخر ماه جولای بوده است. تصویری که در کمترین فاصله با قمر تایتان ثبت شد.توده های عظیمی از ابر بر فراز دریای متان تایتان که طبق محاسبات با سرعتی معادل 4.5 متر در ثانیه حرکت می کردند.

از سال 2004 که سفینه کاسینی به قمر تایتان رسیده است، دانشمندان به طور مداوم شاهد فعالیت های توده های گوناگون ابر بر فراز نیمکره جنوبی این ماه و در طول فصل تابستان بوده انددر فصل بهار نیز توده های دیگری در نیمکره ی شمالی مشاهده شد.

بر خلاف پیش بینی،  شبیه ساز تایتان که از افزایش ابرها در طول تابستان در نیمکره جنوبی خبر می داد، اما در سال  2010  طوفانی عظیم تقریبا سرتاسر قمر یخ زده زحل را پوشاند، و سفینه کاسینی تنها چند توده ی ابر بسیار کوچک را ثبت نمود.

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی کاسینی در دانشگاه هاپکینز اظهار داشته است:" ما در تلاش هستیم تا دریابیم آیا این ابرها تنها به دوره فصلی تابستان تعلق دارند یا بر اساس الگوی دیگری فعالیت می کنند.نکته دیگری که توجه همکاران من را به خود جلب کرده پدید آمدن این ابرها بر روی دریاستبه همین منظور تحقیقاتی را آغاز کرده ایم که آیا این ابرها همواره بر روی دریاهای تایتان شکل می گیرند و یا کاسینی تنها موفق به ثبت ابرهای مافوق این آبها گشته است."

سال قمر تایتان به میزان 30 سال زمینی است، بنابراین در این ماه 1 فصل در حدود 7 سال زمینی به طول میانجامدواین به معنای این است که تایتان در طول زمستان خود در تاریکی به سر می برد.

کاوشگر فضایی کاسینیهویگنس  بطور مشترک توسط ناسا و سازمان فضایی اروپا برای کاوش به فضا فرستاده شد.به طوری که کاسینی به دور زحل گشته و اطلاعاتی از آن به زمین مخابره میکند ولی هویگنس یک فضاپیمای کوچک بود که از کاسینی به سمت قمر زحل یعنی تیتان فرستاده شد و اطلاعاتی از سطح آن کسب و به زمین مخابره کرد.

منبع : ناسا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا