شرکت های دانش بنیان باید به برندملی تبدیل شوند

 علیرضا توکلی درگفت وگو با ایرنا افزود: شرکتهای دانش بنیان قدرتمند به عنوان برندملی باید محصولات خود را با کیفیت مناسب تولید و روانه بازارهای داخلی و بین المللی کنند.وی با اشاره به اینکه برندملی نشان دهنده هویت هر ملت در ابعاد گوناگون است اظهار کرد: برندملی طیف وسیعی از فعالیتهای را شامل صادرات، سرمایه گذاری خارجی، فرهنگ و میراث فرهنگی، حاکمیت و گردشگری می شود.

توکلی، افزایش تولید و ثروت، توسعه فعالیت ها ، بالابردن اعتبار و افزایش نوآوری را از جمله مزایای برندملی دانست و ادامه داد: برندسازی ملی در واقع توجه داشتن به موفقیت های هر کشور و ایمان به کیفیت محصولات آن می باشد.

وی به حضورموثر چندین شرکت سرآمد و برندساز در کشور کره جنوبی اشاره کرد و گفت: این شرکت ها سبب ارتقای فعالیت شرکت های دانش بنیان شدند و از این الگو می توان در کشور برای رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی بهره گرفت.توکلی با اشاره به اینکه باید بازار داخلی را با مدل خاص در اختیار شرکت های دانش بنیان توانمند قرار دهیم تا زمینه تولید انبوه محصولات دانش بنیان و عرضه آنها به بازار فراهم شود، ادامه داد: کاهش منابع درآمدی حاصل از فروش نفت و شرایط تحریم فرصت مناسبی برای تحقق این هدف مهم و اساسی است.

معاون برنامه ریزی پژوهشگاه توسعه فناوری های پیشرفته خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان حضور قوی و موثر در این حوزه ندارند و باید زمینه این کار مهم در کشور صورت گیرد.

وی اقتصاد دانش بنیان را مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در برابر مخاطرات داخلی و یا تهدیدات بین المللی مستحکم و مقاوم است و با اتکا بر آن می توان زمینه رشد و تعالی کشور را فراهم کرد.توکلی با اشاره به اینکه حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان را لازمه رشد بهره وری در اقتصاد دانست و گفت: بهره گیری از دانش، تحقیق و نوآوری مهمترین مزیت رقابتی اینگونه شرکت ها است که باید بهره کافی از آنها برد.

در حال حاضر هزار و 300 شرکت دانش بنیان در اقصی نقاط کشور مشغول فعالیت هستند تا شرایط لازم را برای عرضه انبوه تولیدات دانش محور فراهم کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در صدد است با ارایه تسهیلات و کمکها به شرکت های دانش بنیان زمینه این کار مهم را فراهم آورد که در سال جاری نیز بیش از 95 میلیارد تومان به 273 شرکت دانش بنیان ارایه شد. شرکت های دانش بنیان در راستای رشد و توسعه اقتصاد و بهره گیری از دانش برای افزایش تولید محصولات با کیفیت در اقصی نقاط دنیا تشکیل شده اند که در کشور ما نیز باید از توان و ظرفیت آنها برای این کار مهم بهره گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا