دیپلماسی شهری را دریابیم

دبیرانجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه آنچه که به نظر می رسد شهرها چندان به پسابرجام واکنش نشان نداده اند و در این زمینه تحرک کافی را ندارند، گفت:جایی که دیپلماسی شهری باید به عنوان مکمل دیپلماسی رسمی عمل کند شهرهای کشور ما چندان موفق ظاهر نشده اند.

به گزارش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، سید محسن طباطبایی با بیان اینکه شهرها مکان و مقر تحولات اجتماعی و سیاسی هستند و هر گونه تحول اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بازتاب خود را بر چهره شهرها بر جای می گذارد، گفت: حال اگر برجام را یک تحول سیاسی و سرآغاز فصلی جدید و متفاوت از مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران با دنیا بدانیم به راستی شهرها چگونه به این ماجرا واکنش نشان خواهند داد.
وی گفت: علاوه برکلانشهرها، شهرهای میانی وکوچک کشور ما به خاطرداشتن استعدادهای منحصر بفرد توانایی کسب وجهه جهانی را دارند که برای این مهم مدیران شهرها باید بیش از پیش راه دیپلماسی شهری را در پیش گرفته و توسعه را برای شهر و کشور به ارمغان بیاورند.
طباطبائی با اشاره به اینکه شهرها به دنبال نقش آفرینی و ارائه کارکردی منحصر بفرد از خود هستند، یادآور شد: امروزه شهرها همچون شرکت های چند ملیتی ، مستقل از دولت های ملی با هم به مذاکره می کنند و قراردادها و تفاهم نامه های همکاری امضا می نمایند.
وی با بیان اینکه در شرایط امروزی هر شهری برای خود کارکردی تعریف می کند و مدام آن را تقویت می کند، گفت: نیویورک، توکیو و لندن خود را مرکز مالی جهان می دانند، شهرهای سوییس و اتریش به میز مذاکره تبدیل می شوند و سالانه رویدادهای سیاسی بسیاری را میزبانی می کنند، سئول خود را مرکز برگزاری نشست ها و همایش های علمی تعریف می کند، بنگلور هندوستان در عرصه نرم افزار و ریز تراشه ها نقش جهانی به عهده می گیرد، سنگاپور به قطب پزشکی دنیا تبدیل می شود و عتبات عالیات به کانون توریسم مذهبی تبدیل می شوند و یک رویداد شگفت انگیز جهانی مانند راهپیمایی اربعین را میزبانی می کنند. 
وی با تاکید بر اینکه امروزه کلانشهر تهران به عنوان یک کلانشهر امن و نقش آفرین منطقه ای توانایی تبدیل شدن به یک شهر با نقش و کارکرد جهانی را داراست، گفت: کلانشهر اصفهان با معماری بی نظیرش می تواند پایتخت رویدادهای فرهنگی و معماری در سطح جهان باشد.
طباطایی افزود: همچنین کلانشهر مشهد در فضای پسابرجام توانایی تبدیل شدن به قطب گردشگری مذهبی در دنیا را داراست، در سایر کلانشهرهایی همچون تبریز، شیراز و اهواز نیز وضع به همین منوال است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا