گرمایش جهانی شتاب می گیرد

متوسط دمای سیاره ما هنوز در حال بالا رفتن است، امادر طول10 تا 15 سال گذشته با سرعت دهه‌های قبل از ان افزایش نیافته است.این افزایش مداوم اگرچه مشکل ساز است اما ادامه یافتن این روند به همین صورت آرام برای ما بهتر از افزایش سریع دما است.اما سوال اصلی در طی یک دهه گذشته این بوده است که این وقفه چرا اتفاق افتاده و تا کی ادامه خواهد داشت؟

حالا ما به لطف سه تن از شناخته شده ترین محققان ودانشمندان هواشناس جواب این مسئله را می‌دانیم. آنها با ترکیب داده‌های واقعی دما در فاصله سال‌های 1880 تا 2010 و نقطه اشتراک مدل‌های آب و هوایی به این نتیجه رسیده‌اند که کند شدن روند گرمایش جهانی به دلیل تغییر سرعت دو چرخه بزرگ اقیانوسی رخ داده است که به نام نوسان‌های چند ده‌ساله  اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس شناخته می‌شوند. این پژوهش توسط « بایرون استاینمن»، «مایکل مان» و «سونیا میلر» انجام و نتایج آن به صورت آنلاین در نشریه Science منتشر شده است. نتیجه این بررسی توصیه می‌کند که کند شدن روند گرمایش جهانی در عرض چند دهه آینده به پایان می‌رسد و آنگاه زمین با روند شتابناکی گرمای بیشتری را تجربه خواهد کرد.

دمای اقیانوس آرام و اطلس، مخصوصا در لایه های فوقانی آن توسط چرخه‌های ظبیعی گرم و سردی تنظیم می‌شود از چرخه بزرگ آب در این اقیانوس‌ها و باقی آب‌های آزاد جهان ناشی می‌شود. چرخه‌های گر و سرد این آب‌ها برای چندین دهه دوام داشته و سپس تغییر می‌کنند. بررسی ها نشان می‌دهد که معمولا وقتی اقیانوس آرام شمالی چرخه گرم را تجربه می‌کند، در اقیانوس اطلس شمالی چرخه سرد جریان دارد و بالعکس تا تاثیر هم را بر آب و هوای نیمکره شمالی را جبران کنند. اما این شدت این چرخه‌های گرم و سرد کاملا بر هم‌ منطبق نیستند. در چند دهه گذشته شدت چرخه آب سرد اقیانوس آرام شمالی بسیار بیشتر از چرخه آب گرم اقیانوس اطلس شمالی بوده است. این مطلب را بایرون استاینمن استادیاد دانشگاه مینه‌سوتای شمالی و مدیر این پژوهش می گوید و ادامه می‌دهد:« درک این الگو بسیار اهمیت دارد زیرا می تواند گرمایش ناشی از فعالیت‌های انسانی را کندتر یا تند تر کند.» این مقاله نتیجه می گیرد که هیچ چیز به جز این دو چرخه اقیانوسی نتوانسته باعث جلوگیری از گرم شدن زمین بر اثر فعالیت‌های انسانی شود. با این حال مولفان مقاله در ادامه می‌گویند که بر اساس روند شکل گیری چرخه طبیعی در 130 سال گذشته، روند جبرانی به احتمال زیاد در طی کی دو دهه آینده معکوس خواهد شد و در نتیجه بر روند گرمایش جهانی خواهد افزود. در حقیقت این چرخه‌های طبیعی که باعث کاهش روند گرم شدن زمین شده اند به محض معکوس شدن بر سرعت این رند خواهند افزود و نتایج مصیبت باری به همراه خواهند آورد. با دانستن این مطلب حالا پرسش اصلی به این تغییر می کند که؛ گرمایش بزرگ کی آغاز خواهد شد؟

محققین این مطالعه دست به طراحی یک جدول زمانی دقیق نزده اند با این حال نتایج کار‌های آن‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر ما بسیار به نقطه اوج این تاثیر گذاری منفی بر روند گرم شدن و نقطه عطف آن نزدیک شده‌ایم و آن طور که مایکل مان مدیر مرکز مطالعات علوم سیستم‌های زمین می گوید به محض گذشتن از نقطه عطف روندگرمایش شتاب بیشتری خواهد گرفت. مطالعات قبلی مایکل مان هم پیش از این نشان داده بود که تاخیر در گرمایش جهانی پایدار نخواهد بود و اگر جهان به سوزاندن سوخت‌های فسیلی با همین روند ادامه دهد جهان در سال 2036 تا اندازه 2 درجه نسبت به پیش از دوران صنعتی شدن گرمتر خواهد شدو اگر روند توقف در گرمایش جهانی ادامه یابد آن وقت زمین در سال 2046 از این مرز عبور می‌کند. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد هر چند در دو دهه گذشته اقیانوس‌ها ما را از شر گاز‌هایی که به جو زمین فرستاده‌ایم در امان داشته اند اما این سپر بلا به زودی فرو می ریزد و ما با نتایج واقعی یک تراژدی روبرو خواهیم شد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا