اولین تصفیه خانه شیرابه زباله با فرایند نانوفیلتراسیون ترکیبی در کشور راه اندازی شد

شیرابه ، مایعی بد بو به رنگ قهوه ای تیره است که داخل مواد زائد به خارج تراوش کرده و حاوی مواد محلول و معلق است. در اغلب زمین های دفن، شیرابه، از تجزیه مواد آلی و مایعی که ممکن است از منابع خارجی، مثل زهکشی آب های سطحی، آب باران، آب های زیرزمینی، آب های ناشی از منابع زیرزمینی، که وارد مواد زائد شده باشد، ناشی می شود.

دفن غیر بهداشتی مواد زائد جامد از جمله آلودگی منابع آب زیر زمینی، به شیرابه پیامد های زیست محیطی متعددی به دنبال خواهد دارد.عدم رعایت موازین انتخاب محل، آماده سازی نامناسب و غیر علمی محل دفن و تکنیک دفن نامناسب منجر به تولید و انتشار شیرابه در لایه های زیرزمین دفن و حرکت شیرابه به سمت پایین می شود.

این تصفیه خانه به ظرفیت هفتاد تا صد مترمکعب در روزشیرابه زباله را به آب زراعی تبدیل می کند ، این اب قابل استفاده برای محصولات کشاورزی است.

پروفسورمحسن جهانشاهی ، مدیرعامل شرکت نوین فناوران سبز و مجری این طرح گفت: این طرح از سال 1387 ماموریت ساخت غشاهای نانو فیلتر برای تصفیه آب و پساب شروع شد که پس از اخذ مجوز در سال 1391 به این دانش دست پیدا کردیم و در سال 1392 قرار دادی را با شهرداری ساری منعقد کردیم که در آنجا(در کیلومتر صد جاده ساری کیاسردر شمال کشور) اولین  تصفیه خانه نانو فیلتراسیون ترکیبی در کشور در ساری نصب و  راه اندازی شد.

رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی بابل افزود: مرحله اولیه این طرح"سیستم تصفیه بی هوازی " است که شامل تخریب و تثبیت مواد آلی توسط میکرو ارگانیسم ها تحت شرایط بی هوازی است و منجر به تولید بیوگاز(مخلوط گاز متان و دی اکسید کربن) و توده میکروبی می شود.

این دکترای مهندسی شیمی- نانو بیوتکنولوژی(ازدانشگاه بیرهنگام،انگلستان) افزود: به عبارت دیگر تصفیه بی هوازی، نه تنها باعث کاهش میزان آلودگی و تولید لجن کمتر می شود بلکه با تولید بیوگاز باعث جبران انرژی مصرفی و کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی می شود.

وی افزود: به منظور هضم بی هوازی شیرابه زباله و کاهش  بار میکروبی از راکتور بفل دار بی هوازی (ABR) استفاده شده است. همچنین راکتور(ABR) از محفظه های به هم چسبیده شده تشکیل شده است و از هر اتاقک شامل دو بخش جریان رو به پایین و بالا است.

وی مرحله دوم که " سیستم تصفیه هوازی است را اینگونه توضیح داد و گفت: ماهیت هوازی فرایند لجن فعال با هوادهی گسترده ایجاب می کند که جهت انجام صحیح واکنش ها، اکسیژن مورد نیاز سیستم تامین شود. 

جهانشاهی با اشاره به اینکه این عمل در مخزن هوادهی به وقوع می پیوندد، عنوان کرد: به عبارت دیگر وظیفه مهم و اساسی تامین اکسیژن مورد نیاز سیستم به عهده مخزنهوادهی و هواده های مرتبط با آن است.

به گفته وی در این مخزن اصلی ترین واکنش های تصفیه اتفاق افتاده و مواد آلی پس از تجزیه به توده های سلولی و انرژی تبدیل می شوند.

جهانشاهی، با بیان اینکه مرحله سوم تصفیه خانه " فرایند بیوراکتور غشایی(MBR)" است در ادامه این روش را توضیح داد و افزود: بیوراکتور های غشایی به طور کلی سیستم هایی هستند که در آن ها تصفیه بیولوژیکی با فیلتراسیون غشایی ترکب شده است. 

وی اظهار داشت: در این سیستم ها فیلتراسیون غشایی جایگزین فرایند های ته نشینی، فیلتر شنی و گند زدایی به کار رفته  در روش های مرسوم لجن فعال شده است.

وی خاطرنشان کرد: این در تصفیه خانه شیرابه زباله شهرستان ساری مورد آزمایش قرار گرفته است که  نتایج گویای موثر بودن آنها در حذف آلاینده های آلی و معدنی بوده است. 

رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی بابل یادآورشد: سهولت کنترل فعالیت های بیولوژیکی، پساب خروجی با کیفیت بالا و عاری از باکتری و پاتوژن ها، نیاز به فضای کم و تحمل نرخ بارگذاری بالا از جمله مزایای راکتور های غشایی هستند.

وی در ادامه گفت: در این بیورراکتور های غشایی، الترا فیلتراسیون با حفرات نانویی به ابعاد حفره 20-40  نانو متر با فرمولاسیون بومی ساخته شده، به کاربرده شده است.

وی مرحله چهارم که مرحله فرایند نانوفیلتراسیون است را به منظور تصفیه کامل شیرابه زباله دانست و عنوان کرد: در این مرحله برای رسیدن به استاندارد های مورد نظر محیط زیست لازم است که فاز تصفیه شده توسط بیوراکتور غشایی به وسیله غشاهای نانو فیلتراسیون  مقاوم در برابر حلال مورد تصفیه نهایی قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی بابل اذعان داشت: نظر به اینکه ماهیت شیرابه زباله به گونه ای است که در مدت زمان کوتاه باعث صدمه به ساختار غشاهای نانو فیلتر می شوند، که این مورد باعث تحمیل هزینه های فراوان و جبران ناپذیر بر فرایند تصفیه خواهد شد که از لحاظ اقتصادی بسیار قابل تامل است. از این رو در این مرحله ماژول های غشای نانو فیلتراسیون  مقاوم در برابر حلال استفاده شده است.

وی در خصوص غشای نانو فیلتراسیون توضیح داد و گفت: این غشاهای منحصر به فرد با فرمولاسیون بومی ساخته شده و ابعاد حفرات آن در اندازه 1-5  نانومتر است.

وی درباره خط تولید نیمه صنعتی غشاهای نانو فیلتر برای تصفیه آب و پساب های ویژه خاطرنشان کرد: برای اولین بار در خاورمیانه خط تولید نیمه صنعتی غشاهای نانو فیلتراسیون با فرمولاسیون  بومی با تولید محصولات متنوع برای شیرین سازی آب، تصفیه پساب های صنعتی،  پساب های ویژه نظیر شیرابه زباله در شمال کشور راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه مدت نصب هر یک تصیه خانه  شیرابه زباله چهار تا شش ماه به طول می انجامد،  در خصوص برنامه های خود برای راه اندازی تصفیه خانه شیرابه زباله در کشورهای دیگر توضیح داد و عنوان کرد: بناداریم تا ابتدا شهرهای شمالی  و پس از آن سمنان، مشهد، اصفهان و قزوین را به تصفیه خانه شیرابه زباله  با استفاده از فرایند نانوفیلتراسیون ترکیبی  مجهز کنیم.

به گفته رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی بابل این تصفیه خانه به ظرفیت هفتاد تا صد مترمکعب در روزشیرابه زباله را به آب زراعی تبدیل می کند ، این اب قابل استفاده برای محصولات کشاورزی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا