همایش ها و کنگره ها توسط انجمن های علمی برگزار شوند

علاوه بر آن، برگزاری همایشها به تجمیع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی پژوهشگران و محققین و علم آموزان و ایجاد زمینهای برای فعالیتهای جمعی کمک زیادی می‌کند.

يكي از فعاليتهاي مهم دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی، برگزاري همايش‌هاي بين المللي و داخلي است كه معمولا از طريق همكاري مشترك یک یا چند دانشگاه و انجمن علمی، مراكز تحقيقات و سازمان ها اجرا مي شود.همچنین رویکرد حرفه ای به برگزاری گردهمایی ها از آن جا حائز اهمیت است که بازدهی مطلوب آن نیازمند بسترسازی مناسب قبل برگزاری، رویکرد حرفه‌ای و مدرن در هنگام برگزاری و تلاش مستمر و مداوم در پی گیری نتایج حاصل از آن پس از برگزاری است که می تواند این نشست ها را در زمره جدی ترین اقدامات در جهت تولید علم و معرفی فن آوری های نوین و امکان سنجی کاربرد گسترده آن در سطح اجتماع و یا آزمون کاربرد در جامعه آماری و پایلوت قرار دهد.

اما اینکه چرا این همایش‌‌ها و کنفرانس ها متولی خاصی ندارد، سوالی است که دکتر شاهین آخوندزاده، معاون پژوهشي مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس،پاسخ داد و گفت: این تفکر که کنفرانس ها و همایش ها باید متولی خاص دولتی داشته باشد ،اشتباه است. در واقع می توان گفت، درگیر کردن دولت ها در کارهای علمی نه تنها به پیشرفت آن کمک نمی کند بلکه مخرب نیز هست.

وی تصریح کرد: درتمام دنیا یک محقق یا استاد دانشگاه برگزاری ،کنگره و همایش‌ها را برعهده می‌گیرد؛زیرا او بهتر از هرکسی به ابعاد علمی آن موضوعات واقف است و میتواند به نحوی علمی همایش و کنفرانسی رابرگزار کند.

آخوندزاده عنوان کرد: به عقیده من تعیین کردن بالاسری برای دانشگاه ها، انجمن ها و اساتید در برگزاری همایش ،کنفرانس و کنگره کاری بسیار اشتباه است.

این اعضای هیئت علمی هستند که می توانند انجمن های علمی معتبر تشکیل دهند و همایش و کنفرانس برگزار کنند؛ زیرا اینها آدم های علمی هستند

وی افزود: من هم استاد دانشگاه و هم از اعضای وزارت بهداشت  هستم و اعتقاد دارم  به عنوان هیئت علمی دانشگاه تهران از کسی که در ستاد وزارت بهداشت فعالیت می کند، این موضوعات را بهتر می‌فهمم و درک می‌کنم.به عقیده من این اعضای هیئت علمی هستند که می توانند انجمن های علمی معتبر تشکیل دهند و همایش و کنفرانس برگزار کنند؛ زیرا اینها آدم های علمی هستند .

وی افزود: اما اگر وزارتخانه‌ها و دولت‌ها بخواهند در این عرصه پا به میان بگذارند ، به هیچ وجه سطح علمی کنفرانسی بالانخواهد رفت؛ بلکه دراین حوزه دچار مشکلاتی نیز خواهیم شد.

معاون پژوهشي مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی تاکید کرد: ماباید انجمن های علمی را توانمند کنیم و دستشان را باز بگذاریم و دولت هم از هر نوع دخالتی دست بردارد.زیرا اگر دولت‌ها دخالت کنند روسای انجمن های علمی، دولتی شده و دولت انجمن را چرخانده  نه انجمن های علمی  آن هم به معنای علمی.

قائم مقام معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درباره برگزاری کنفرانس‌ها و همایش ها توسط شرکت های خصوصی خاطر نشان کرد:  شرکتهای خصوصی می توانند به عنوان حامی اینگونه محافل علمی باشند و یا کارگاه های آموزشی برگزار کنند متاسفانه آنچه که درایران بخواهد اینگونه شکل بگیرد، درست نخواهد بود و من معتقدم بُعد علمی نخواهد داشت.

دکتر آخوندزاده گفت: برگزاری کنفرانس،همایش ها و کنگره های علمی باید به دست انجمن های علمی که مغز متفکر هستند ،انجام شود.

وی در خصوص کاربردی کردن این نوع محافل علمی عنوان کرد:  انجمن رابط بین دانشگاه و دولت است. وقتی انجمن ها دارای افراد علمی سرشناس و بزرگ باشند می توانند نیازها ومشکلات جامعه را بیان کنند نظر دولت را در مورد موضوعات خاص که تایید شده افراد علمی است، جذب کنند .دراین صورت این کنفرانس ها و همایش ها کاربردی شده و نتیجه خواهد داد.

بنابراین باید سعی کنیم انجمن های علمی شکل بگیرند،تابتوانیم بعدها پیاممان را به دولت برسانیم .بنابراین می توانیم بگوییم انجمن های علمی بازوی علمی دولت ها هستند.

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا