مشکلات پیش روی جهان با ادامه روند ذوب شدن یخ های قطب جنوب

به صورتی که در دهه گذشته، مطابق با تصاویر فضایی و محاسبات ناسا در هر سال 130 میلیارد تن یخ ذوب شده است که با این مقدار می توان 1.3 میلیارد استخر مخصوص المپیک را پر کرد. نکته منفی این ذوب شدن، بالا آمدن 3 متری تراز آب های آزاد جهان در طول یک سده اخیر است که خطری بزرگ برای مناطق ساحلی بشمار می آید.

جری میتروویکا، متخصص ژئوفیزیک دانشگاه هاروارد می گوید: بخش عظیمی از قطب جنوب که به سرعت در حال ذوب شدن است، بی شک اثرات بزرگی را بر روی کره زمین می گذارد.

ریکاردو جانا، از مرکز تحقیقات قطب جنوب، معتقد است: با افزایش 3 درجه سانتی گرادی آب اقیانوس ها در 50 سال، گرمایش آب از گرمایش زمین پیشی گرفته است.

تغییرات آب و هوایی موجب تغییر در مسیر باد های گرم قاره ای به سمت قطب جنوب شده و همین باعث گرم شدن درجه حرارت آب منطقه و تغییرات شدید در قطب جنوب شده است.

سرنوشت جهان در پاسخ به این سوال نهفته است که سرعت آب شدن یخ چقدر است؟

با نرخ رشد حال حاضر، افزایش سطح آب های آزاد اقیانوسی فقط ناشی از آب شدن یخ های قطب جنوب در هر سال، یک سوم میلی متر است که این مقدار می تواند هزینه سنگینی به شهر های ساحلی تحمیل کند. شهر هایی مانند نیویورک و گوانجو با خسارتی بالغ بر سالیانه 1 میلیارد دلار ناشی از سیل روبرو است.

یکی از مدیران ناسا معتقد است: با وجود سرعت کم تغییرات آب و هوایی، ما باید هر چه سریعتر برای متوقف کردن این تغییرات و یا حتی کم کردن سرعت تغییرات کاری کنیم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا