قرارداد همکاری ده ساله فضائی روسیه و آمریکا

سازمان فضائی روسیه روز گذشته نظر قطعی و نهائی خود را مبنی بر ادامه همکاری روسیه در ایستگاه بین المللی فضائی اعلام کرد . بر این اساس ، روسیه دست کم تا سال 2024 میلادی در فعالیت های این ایستگاه بین المللی ، حضوری فعال خواهد داشت .

گفتنی است پیش از این مسکو تصمیم داشت فعالیت های خود را در ایستگاه بین المللی فضائی متوقف کرده و از قطعات بخش متعلق به خود در این ایستگاه بین المللی برای ساخت ایستگاه جدید مداری استفاده کند . از سوی دیگر آمریکا نیز سال گذشته در پی بروز مناقشات سیاسی در اوکراین و اختلاف سران روسیه و آمریکا ، ادامه همکاری با روسیه در ایستگاه بین المللی فضائی را معلق کرده بود و اعلام کرد برای ده سال آینده هیچ برنامه همکاری با طرف روسی را در نظر ندارد . این مناقشات در پی انعقاد قرارداد همکاری ناسا با شرکت های بوئیدگ و اسپیس ایکس مبنی بر ساخت فضاپیماهای سرنشین دار جدید ، به اوج خود رسیده بود .

گویا نظرات مسئولان دو کشور در مورد قطع همکاری های همه جانبه علمی در مورد ایستگاه بین المللی فضائی امکان پذیر نبوده و دو طرف پس از گذشت کمتر از یکسال از مواضع خود کوتاه آمده و تصمیم به ادامه همکاری در ایستگاه بین المللی فضائی پرفته اند .

گفتنی است پروژه ایستگاه بین المللی فضائی با مشارکت و همکاری بیش از پنج سازمان فضائی دنیا در حال اجرا است . سازمان های مشارکت کننده در این پروزه عبارتند از : سازمان فضائی ایالات متحده آمریکا  NASA ، سازمان فضائی روسیه Roscosmos ، سازمان فضائی ژاپن JAXA ، سازمان فضائی اتحادیه اروپا ESA و سازمان فضائی کانادا CSA .

بر اساس توافقات به عمل آمده ،  نحوه  مالکیت و استفاده از ایستگاه بین المللی فضائی بر اساس معاهدات و قراردادهای بین المللی تعیین می شود . این ایستگاه بین المللی بیش از چهارده سال است که در حال استفاده و بررسی بوده و از سال 2000 میلادی تا کنون آزمایش ها و تحقیقات زیادی در حال انجام است .

تصاویر ارائه شده در این گزارش تصویری به  ایستگاه بین المللی فضائی تعلق داشته و همگی جدید هستند . این تصاویر روز گذشته توسط خبرگزاری رسمی روسیه منتشر شده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا