امکان حیات بدون اکسیژن بر تیتان

گروهی از دانشمندان به مدل سازی «آزوتوسام» (azotosome) یعنی نوعی غشای سلولی که از ترکیبات اندک آلی نیتروژنی تشکیل شده و می تواند در متان مایع در دمای منهای 292 درجه سلسیوس به حیات ادامه دهد پرداختند.

زندگی بر روی سیاره زمین بر غشای سلولی دو جداره مبتنی بر فسفولیپید استوار است. این غشا آبی، بسیار محکم و نفوذپذیر بوده و ماده آلی هر سلول را در خود جای می دهد. وزیکول ساخته شده از چنین غشایی را لیپوزوم می نامیم. پژوهشگران به دنبال حیات در شعاعی محدود در منظومه شمسی به دنبال اشکال مختلف حیات می گردند. گفتنی است در این شعاع وجود آب محتمل دانسته می شود.

اما آزوتوسام در مولکول های نیتروژن، کربن و هیدروژن ساخته شده است. این مواد در دریایی که بر روی سطح قمر تیتان وجود دارد یافت می شود. به نظر می رسد که آزوتوسام تا حدی استحکام و انعطاف پذیری لیپوزوم موجودات زنده بر روی زمین را دارد.

پژوهشگران ابتدا از یک شیوه دینامیک مولکولی برای یافتن ترکیباتی از متان که می توانند به صورت خودکار به ساختاری مشابه غشای سلولی تبدیل شوند استفاده کردند. نویدبخش ترین ترکیبی که به این ترتیب حاصل شد نوعی آزوتوسام مبتنی بر آکریلونیتریل است. گفتنی است این ماده یک ترکیب آلی سمی و مایع است که در جو تیتان موجود است. آزوتوسام آکریلونیتریل ثبات فیزیکی خودبی داشته و در برابر تجزیه مقاومت می کند. همچنین میزان انعطاف پذیری آن مشابه لیپوزوم در موجودات زنده روی زمین است.

دانشمندان در گام بعدی باید به بررسی رفتار این سلول ها در فضای سرشار از متان بپردازند.

جزئیات بیشتری از این پژوهش در نشریه Science Advances منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا