گزارش تصویری از 3 دهه فعالیت شاتل های فضائی

شاتل های فضائی ، فضاپیماهای طراحی شده توسط ایالات متحده امریکا هستند که دارای ترکیب ظاهری نسبتا متفاوتی با سایر فضاپیماها بوده و نخستین نمونه آن در سال 1981 میلادی به فضا پرتاب شد. هدف اصلی طراحی شاتل های فضائی ، ارائه نوعی فضاپیما با قابلیت استفاده چندباره بوده و شاتل ها توانائی ارسال نفر و تجهیزات به مدار زمین و بازگشت دوباره به مبدا را داشتند.

در حدود 30 سال پیش در روز بیست و هشتم ژانویه سال 1986  ، شاتل فضائی چلنجر در ماموریت موسوم به mission STS-51-L دچار سانحه شدیدی شده و تنها 73 ثانیه پس از پرتاب، منفجر شده و هر هفت سرنشین آن کشته شدند.

به طور عمومی شاتل ها توانائی جا به جائی و انتقال 7 فضانورد و بیست و پنج تن تجهیزات و ادوات را دارند ولی علی رغم کارآئی مناسب موجود در این فضاپیماهای آمریکائی ، بنا به دلایلی از جمله گران بودن ساخت و استفاده از آن ؛ تا کنون تنها هفت شاتل فضائی در سه دهه گذشته ساخته شده است که اینترپرایز، پث فایندر، کلمبیا، چلنجر، دیسکاوری، آتلانتیس و اندور نام داشتند و در این میان ماموریت دو شاتل چلنجر و کلمبیا با شکست رو به رو شده و چهارده نفر در این سوانح کشته شدند . به همین دلیل سازمان فضائی ناسا در سال 2010  میلادی به طور رسمی شاتل ها را بازنشسته کرده و دیگر از این فضاپیماهای مشهور استفاده نکرده است. شاتل‌های فضایی بسیار هزینه ‌بر هستند، به طوری که پرتاب آن فقط پانصد میلیون دلار هزینه در بر دارد و این هزینه ، غیر از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن ها است.

در حدود 30 سال پیش در روز بیست و هشتم ژانویه سال 1986  ، شاتل فضائی چلنجر در ماموریت موسوم به mission STS-51-L دچار سانحه شدیدی شده و تنها 73 ثانیه پس از پرتاب، منفجر شده و هر هفت سرنشین آن کشته شدند. این فضاپیما از پایگاه فضائی کیپ کاناورال در فلوریدا به ماموریت اعزام و در آسمان بالای اقیانوس اطلس متلاشی شد.

 

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا