گزارش تصویری و تحلیل فنی امامزاده بی بی حلیمه خاتون شادمهند

بنای آرامگاه امامزاده بی بی حلیمه خاتون دارای پلان مربع شکل و گنبد رک دارای چهار ترک با خیز کم است که در آن سوراخ های کوچک مربع شکل دیده می شود . بدنه . شالوده بنا از لاشه سنگ ساخته شده و به تازگی در سال های اخیر مرمت و با گچ بندکشی شده است . گنبد بنا نیز از نوع گنبدهای دو پوش است زیرا  نمای آن از خارج رک  یا مخروطی بوده و از داخل مقعر است.

بنای این بقعه به صورت برج منفرد مربع شکلی است که گنبد آن به صورت عرق چین و از خارج به صورت چهار ترک ساخته شده است . به احتمال فراوان بنای این بقعه متعلق به قرون هفتم و هشتم بوده و سبک معماری آن نیز بومی است.

 قسمت داخلی سطوح  بنا از گچ پوشیده شده و فاقد هرگونه تزئینات است. ورودی بنا از ضلع جنوبی است و اتاق امامزاده دارای چهار فیلپوش کوچک و سه طاقچه در سه ضلع شمال ، غرب و شرق است . کف بنا نیز در جریان مرمت های اخیر با اندود سیمان سیاه روکش شده است . 

کتاب بقاع متبرکه استان تهران در صفحه 115  در مورد این بنا که آن را امامزاده بی بی حلیمه درشا نیز می نامد ، چنین می نویسد :

« این بقعه در ضلع جنوب شرقی روستای شادمهن ، در 35 کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار دارد . بنای این بقعه به صورت برج منفرد مربع شکلی است که گنبد آن به صورت عرق چین و از خارج به صورت چهار ترک ساخته شده است . به احتمال فراوان بنای این بقعه متعلق به قرون هفتم و هشتم بوده و سبک معماری آن نیز بومی است . »

در صفحه 246  کتاب آثار تاریخی فیروزکوه نیز در مورد این بنا ت توضیحاتی ارائه شده است. نویسنده این کتاب ضمن معرفی موقعیت بنا ، درباره آن می نویسد :

برج مربع شکل منفردی در میان تنگه وجود دارد که منتسب به امامزاده ای به نام حلیمه خاتون است. مصالح بنا از سنگ لاشه و ملاط ساروج بوده و نمای داخلی آن باگچ اندود و نمای بیرونی آن جلوه شالوده اصلی بنا یعنی سنگ و ساروج می باشد و اندود دیگری ندارد . امامزاده بی بی حلیمه خاتون  شادمهن از بناهای ارزشمند و بسیار زیبایی است که حفظ حیات آن نشانگر معماری ساده و کاربردی و زیبای قرون هفت و هشت خواهد بود . 

گفتنی است این مجموعه به دلیل گذر زمان و آسیب های فراوان ناشی از نزولات جوی ، آسیب فراوانی دیده و در شرایط مناسبی قرار نداشت تا اینکه در سال 1381 توسط میراث فرهنگی تهران مرمت شده است .

این بنا به شماره 5677 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا