حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از برگزاری استارت آپ ها درزمینه پسماند

 اسماعیل قادری فر روز چهارشنبه در همایش ملی مدیریت پسماند صنعتی، بیمارستانی و دارویی در دانشگاه تهران افزود: همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده است تا از کسب و کار فناورانه در زمینه پسماند نیز حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه یکی ازمشکلات فعلی کشور پسماند و بازیافت آن است اظهار کرد: روزانه 6 تا 10 هزار تن زباله خانگی، صنعتی و ویژه در کشور تولید می شود که مدیریت این حجم زیاد نیاز به برنامه ریزی همه جانبه و همکاری تمام دستگاه ها دارد.
وی تاکید کرد: مدیریت پسماند در کشور بیش از آنکه یک موضوع فناورانه باشد یک موضوع فرهنگی است زیرا در بحث تفکیک از مبدا مشکل اساسی داریم بنابراین با فرهنگ سازی می توان این مدیریت را از آشپزخانه ها آغاز کرد که بهترین مکان برای فرهنگ سازی و آموزش مدارس است.
قادری فر با بیان اینکه در زمینه مدیریت پسماند دو چالش فنی و اجرایی وجود دارد گفت: در این زمینه فناوری های روز دنیا وارد کشور نشده است و دانش فنی به روز را در زمینه مدیریت پسماند نداریم، مجموعه کهریزک یک مجموعه هزار هکتاری است که زباله ها در آن دفن می شوند و تمام تلاش شهرداری این است که آنرا کنترل کند تا مشکلی برای سلامت افراد پیش نیاید در حالی که هیچ فناوری در آن به کار نرفته است.
مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: شاید با ادامه این روند 5 تا 10 سال آینده با خطر بزرگی در حوزه محیط زیست مواجه شویم.
وی به اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: می توانیم از فرصت ایجاد شده در پسا تحریم برای واردات و خرید فناوری به داخل کشور استفاده کنیم، اگریک شرکت دانش بنیان توان این را داشته باشد که بتواند در قالب یک همراه با شرکت های خارجی در خصوص فناوری مدیریت پسماند همکاری کند و در قالب همکاری مدل شرکت ثالثی ایجاد کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن حمایت می کند.
وی تاکید کرد: دیدگاه ما این است که یک بخش خصوصی قدرتمند در قالب یک شرکت دانش بنیان قوی می تواند در زمینه مدیریت پسماندها موفق عمل کند، زیرا این کار در ابتدا اقتصادی نیست اما به مرور به صرفه اقتصادی می رسد از این رو در ابتدای کار نیازمند شرکتی قدرتمند هستیم.
قادری فر گفت: موضوع مدیریت پسماند در کشور یک پدیده اقتصادی اجتماعی است یعنی اگر بخواهیم به پسماند به عنوان طلای کثیف و یک منبع درآمد نگاه کنیم باید به فرهنگ سازی توجه بیشتری شود که بر این اساس باید تفکیک زباله از مبدا در اولین گام جدی گرفته شود.
همایش ملی مدیریت پسماند صنعتی، بیمارستانی و دارویی 14 و 15 بهمن ماه در دانشگاه تهران برپا است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا