مسابقه فيلمسازي نور ابن هيثم گامي بلند براي تقويت روحيه خودباوري دانش آموزان

مسعود اطیابی کارگردان و فیلمساز با اشاره به اهميت جریان سازی معرفی مشاهیر و مفاخر ملي گفت: در تاثیرگذاری و قدرت سینما هیچ شکی نیست؛ ما شاهدیم که سینمای غرب در به تصویر کشیدن قهرمان های کشورهاي اروپايي و آمريكايي چقدر جدي عمل کرده و همین توجه، شخصيت هاي غربي را به قهرماناني در خيال كودكان و نوجوانان اين كشورها تبديل كرده است.

وي افزود: اینکه یک رشته هنري بتواند با بهره گیری از ابزارهای تاثیرگذار خود یک قهرمان خیالی را به مخاطب نشان داده و مخاطبان را آنقدر مجذوب خود کند که از این قهرمان های خیالی در زندگی خود الگو بگيرند، قدرت انکارناپذیر فیلم و سینما را به رخ می کشد.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رساني جايزه مصطفي(ص)،‌کارگردان فیلم «خروس جنگی» بهترين راه انتقال معرفي مفاخر را ابزار سينما دانسته و بيان کرد: سینمای ایران با وجود عقبه و پیشینه تاریخی گهر بار خود، نیازی به قهرمان سازی خیالی ندارد و می تواند هر یک از شخصيت‌ها و اندیشمندان خود را در فیلم هایش به تصویر بکشد و از  همه مهم تر این که قهرمانان ملی ایران با کوله باری از آموزه های علمی و دینی الگوهاي سازنده اي براي دانش آموزان هستند. در اين ميان بهترین راه برای انتقال این آموزه ها سینما است. زيرا ظرفیت بسیار خوبی برای این جریان سازي دارد و ابزاری باشد برای ايجاد نوعي سبك زندگي براي دانش آموزان و نوجوانان است.

اطیابی با اشاره به خدمات متقابل سینما و علم و فناوری تصریح کرد: زیرساخت سینما برگرفته از علم و فناوری است. این صنعت همواره خواستار تطبیق خود با آخرین فناوری های روز دنیاست و از طرفی دیگر جریان فیلمسازی بر تفکر بنا شده است. پس این دو حوزه می توانند به یکدیگر خدمات متقابلي داشته باشند و البته از هم تاثیر نبپذیرند.

وي با اشاره به ضرورت اشراف و آشنايي فيلمسازان با موضوعات و سوژه هاي علمي افزود: فیلمسازان بدون داشتن تفکر و بینش علمی نمی توانند عرض اندام کنند و از سویی دیگر سینما هم یکی از راه های ترویج حوزه های علمی و فناوری است، پس وابستگی این دو حوزه به هم انکار ناپذیر است. سینما می تواند جامعه را برای ترویج علم و فناوری آماده کند و بعد مردم را با شخصیت ها و اندیشمندان این حوزه آشنا سازد.  

اين كارگردان درباره خروجي و نتيجه هاي احتمالي مسابقه فيلمسازي نور ابن هیثم گفت: ما باید بدانيم نسلی که در اين مسابقه براي فيلمسازي دعوت كرده ايم، نسل با استعداد و با ظرفیتی است كه بايد با حمایت و پشتیبانی استعدادهاي آنان را به فعليت رساند. مثلا با ایجاد و تقویت روحیه خودباوری در دانش آموزان گام های بلندي به سوي پيشرفت برداريم يا با  اعتماد کردن به نوجوانان زمینه را برای تولیدات فرهنگی و فیلمسازی با چشمداشت علمی ایجاد کنيم.

وي در پايان خاطرنشان كرد: ما نباید خروجی های زیادی از این مسابقه اعم از کمی و کیفی انتظار داشته باشيم. چراکه این نوع مسابقات بهانه ای است برای تشویق و ترغیب نوجوانان و ایجاد نگاه علمی برای این گروه از جامعه. همین که آن ها جسارت فیلم سازی درباره موضوعي علمي مانند نور را داشته باشند، كافي است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا