تکمیل بخش جدید شبکه موقعیت یاب جهانی بایدو

سازمان فضائی چین در عملیات جدید خود ، یک ماهواره نسل جدید ارتباطی را به منظور تکمیل سیستم موقعیت یاب جهانی این کشور با نام بایدو ؛ به مدار زمین فرستاد ، این ماموریت راس ساعت 3 و 29 دقیقه عصر روز دوشنبه به وقت محلی در پکن اجرا شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه ، ماموریت فوق الذکر از مرکز فضائی ژی چانگ در استان سی چوان واقع در جنوب غربی کشور چین انجام شد. این ماهواره با یک راکت ماهواره بر لانگ مارچ 3 سی به مدار زمین منتقل شده و بیست و یکمین ماهواره این سیستم موقعیت یاب محسوب می شود . هدف اصلی سازمان فضائی چین از انجام این ماموریت ، تکمیل و پیشی گرفتن از سیستم موقعیت یاب جهانی جی پی اس است که به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد .

چین با پرتاب این ماهواره جدید ، سیستم موقعیت یاب جهانی خود را تقویت کرده و رفته رفته می توان این سیستم را به عنوان یک سیستم رقیب و جایگزین سیستم موقعیت یاب جهانی آمریکا یعنی جی پی اس به شمار آورد .

لازم به توضیح است که کشور چین در سال های گذشته به طور جدی در حال گسترش شبکه جهانی موقعیت یاب ماهواره ای خود با نام بایدو BeiDou Navigation Satellite System (BDS) است. به گفته کارشناسان ، چین با پرتاب این ماهواره جدید ، سیستم موقعیت یاب جهانی خود را تقویت کرده و رفته رفته می توان این سیستم را به عنوان یک سیستم رقیب و جایگزین سیستم موقعیت یاب جهانی آمریکا یعنی جی پی اس به شمار آورد .

در این ماهواره پیشرفته و مدرن ، از ترکیب ساعت اتمی هیدروژنی استفاده شده و پیش از اعزام این ماهواره به ماموریت ، آزمایش های متعددی در زمینه نحوه کارکرد این ساعت و سیستم موقعیت یاب جهانی توسط مراکز پژوهشی مرتبط با آژانس فضائی چین ، انجام شده بود .

موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو هنوز به نسبت جی پی اس دارای نواقصی بوده و البته باید اذعان داشت که این پروژه در سال 1994 میلادی و بیست سال پس از شروع پروژه جی پی اس ، آغاز شده است .  نخستین ماهواره این سیستم در سال 2000 میلادی به مدار زمین فرستاده شده و رفته رفته تکمیل تر شد .

بر اساس اظهارات مقامات چینی ، این کشور در نظر دارد تا سال 2018 امکان استفاده از سیستم موقعیت یاب ماهواره ای بایدو را در بیشتر نقاط جهان امکان پذیر کرده و تا سال 2020  پروژه خود را به پایان رسانده و تمامی نقاط کره زمین را تحت پوشش این سیستم قرار دهد .  

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا