زخم پوش های پلیمری ایرانی از اوایل سال آینده وارد بازار می شود

مدیر گروه سامانه های نوین دارورسانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران روز سه شنبه در خصوص ویژگی این زخم پوش ها به ایرنا گفت: طراحی زخم پوش های پلیمری از حدود 14 سال قبل توسط محققان پژوهشگاه پلیمر آغاز شد و اکنون به ثبت بین المللی (US patent) رسیده است.
دکتر حمید موبدی افزود: این زخم پوش ها از نوع پلیمری و بدون دارویی هستند که برای درمان انواع سوختگی، زخم های دیابتی و زخم های ناشی از بیماری سالک کاربردهای وسیعی دارند.
وطیفه اولیه زخم پوش، محافظت از قسمت های جراحت دیده در برابر ورود هر نوع باکتری و ویروس است و این نوع زخم پوش ها علاوه بر این کارکرد، از طریق فراخوانی سلول ها و عوامل کمک کننده به ترمیم زخم، موجب تسریع در درمان زخم های عمیق و زخم های ناشی از سوختگی های درجه سه خواهد شد.
موبدی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح رسمی خط تولید زخم های پلیمری در بهار سال 1395، علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخلی، بخشی از تولیدات نیز به بازارهای خارجی صادر شود.

** ایران؛ دومین کشور صاحب دانش فنی تولید داروهای درمان سرطان پروستات در جهان 
مدیر گروه سامانه های نوین دارورسانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، در تشریح دیگر اقدامات در دست انجام این گروه اظهار کرد: خط تولید داروهای تشکیل شونده در موضع که از نوع فرآورده های تزریقی آهسته رهش هستند، اوایل امسال در پژوهشگاه افتتاح شد که کاربرد گسترده ای در درمان برخی سرطان ها دارد.
موبدی با بیان اینکه اکنون ایران بعد از آمریکا دومین کشور سازنده این نوع داروها است، خاطرنشان کرد: این داروها برای سرطان پروستات در مردان، سرطان سینه در زنان و بلوغ زودرس در کودکان استفاده می شود.
وی در مورد مکانیزم این داروها توضیح داد: داروهای تشکیل شونده در موضع، محلول های پلیمری هستند که هنگام تزریق به بدن، حالت جامد دارند و به تدریج طی مدت یک تا سه ماه، دارو را در بدن آزاد می کنند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ادامه داد: این داروها جزء فرآورده های ایمپلنت (کاشتنی) به شمار می آیند اما توسط سرنگ، قابل تزریق هستند و از آنجایی که زیرمجموعه داروهای هورمونی هستند، به عنوان نمونه می توانند جلوی رشد و متاستاز سرطان پروستات را بگیرند.
وی حجم واردات داروهای تشکیل دهنده در موضع در کنار مابقی داروهای توکسیک به کشور را یک بازار 25 میلیارد دلاری اعلام کرد و گفت: خط تولید این داروها در پژوهشگاه پلیمر راه اندازی شده و درحال حاضر محصولات آن در داروخانه ها به فروش می رسد.
موبدی به فعالیت پنج خط تولید داروهای زیستی در پژوهشگاه پلیمر اشاره کرد و افزود: یکی از این خطوط تولید، مربوط به اورینگ های پزشکی است که در بسته بندی داروها و لوازم پزشکی و درمانی هلال احمر کاربرد دارند و پیش از این، از خارج کشور تامین می شد.
به گفته وی، دومین خط تولید نیز مربوط به داروهایی با کاربرد دامی است که قبلا از نیوزیلند و استرالیا وارد می شدند؛ این داروها پروژسترون را به مدت دو هفته در بدن دام آزاد می کنند.
موبدی، داروهای آهسته رهش، پچ های ضد درد و زخم پوش ها را از دیگر تولیدات این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: اگر حمایت های بیشتری داشته باشیم، در پنج سال آینده حداقل می توانیم پنج تا هفت خط تولید دیگر به خطوط موجود اضافه کنیم و به عنوان یک مرکز در سامانه های نوین دارورسانی یا تجهیزات پزشکی که از پلیمرها استفاده می شود، مطرح باشیم.
وی تصریح کرد: با تغییرات مختصری می توان در خطوط تولید موجود، از داروهای بیشتری استفاده کرد به عنوان مثال، در بحث پچ های ضد درد که طی دو روز گذشته، چهار نمونه از آن رونمایی شد، می توان بیش از 25 داروها را در پچ ها معرفی کرد.
مدیر گروه سامانه های نوین دارورسانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در مورد یکی دیگر از محصولات تولیدی این گروه با کاربرد ترک اعتیاد توضیح داد: درحال حاضر سه فرآورده دارویی برای ترک اعتیاد تولید کرده ایم که در آینده نزدیک به پنج تا 6 فرآورده افزایش خواهد یافت.
وی افزود: در این زمینه از یک روش جدید برای اولین بار در دنیا استفاده کرده ایم که فرد به جای اینکه قرص های زیر زبانی بوپرنورفین استفاده کند، یک بار تزریق می کند و یک ماه تا سه ماه، نیاز به مصرف دارو ندارد.
موبدی گفت: این داروهای درمان اعتیاد، جزء فرآورده های آهسته رهش بوپرنورفین است و طی جلساتی که با حضور مسئولان پژوهشگاه پلیمر با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، قول حمایت از تولید آنها داده شده است که امیدواریم اجرایی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا