افزایش شدید جنگل زدایی در آمازون پس از یک دهه کاهش

این نتایج به مقایسه جنگل زدایی در یک ماه مشخص و مقایسه آن با ارقام مربوط به همان ماه در سال پیش پرداخت. در این تحلیل مشخص شد که رشد جنگل زدایی از 136 درصد در ماه آگوست به 467 درصد در سپتامبر رسیده است. البته شاید این ارقام نشانگر همه ابعاد فاجعه مذکور نباشد.

این آمارها بر اساس اطلاعات به دست آمده از سامانه ماهواره ای DETER حاصل شده است. این سامانه فقط قادر می تواند بخش هایی که از درختان پاک شده است و مساحت آن بیشتر از 250 هزار متر مربع است را شناسایی کند. از آنجا که در بسیاری از مناطق، مساحت بخشی که درختان آن بریده شده کمتر از 250 هزار متر مربع است، آمار واقعی جنگل زدایی به مراتب بیشتر از این میزان خواهد بود.

فرآیند جنگل زدایی از سال 2013 در برزیل شتاب گرفت. در این سال، رشد این پدیده 29 درصد نسبت به سال 2012 افزایش نشان می داد. گفتنی است به خاطر سیاست های تنبیهی دولت برزیل، آمار جنگل زدایی در سال های 2004 تا 1022 تا 77 درصد کاهش داشت.

کارشناسان بر این باورند که عوامل مختلفی در افزایش فرآیند جنگل زدایی در بزریل دخیل هستند. یکی از مهم ترین این دلایل، تغییر برخی قوانین سخت گیرانه و کاهش مجازات افرادی که اقدام به قطع غیرقانونی درختان می کنند است. همچنین اعلام عفو عمومی کسانی که تا پیش از سال 2008 اقدام به قطع غیرقانونی درختان کرده اند، خود عامل دیگری در افزایش این فعالیت شده است.

افزون بر این، بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و تقویت ارزش پول ملی بزریل سبب شده که بسیاری از مردم به جنگل زدایی روی آورند تا به این ترتیب زمین لازم برای کشاورزی برای آنها فراهم شود.

البته پدیده افزایش جنگل زدایی به برزیل محدود نمی شود و در حال حاضر این مشکل بسیاری دیگر از جنگل های دنیا را تهدید می کند. برای نمونه نرخ کاهش حنگل های گرمسیری از سال 1990 تا 2010 تا 62 درصد افزایش یافت. اگر این روند همچنان ادامه یابد، در آینده ای نه چندان دور، بسیاری از جنگل های گرمسیری را از دست خواهیم داد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا